به اعتلای کشورمان معتقدیم

رضازاده، عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با «انتخاب»: صرفا برای بررسی علل اصلی سانحه، از زندان اوین بازدید کردیم و فیلم دوربین‌ها را نخواستیم

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی در مجلس در پاسخ به اینکه آیا در جریان بازدید خود از زندان اوین، فیلم‌های ضبط شده دوربین‌های زندان را بررسی کرده‌اند یا خیر، می‌گوید که دوربین‌ها را بررسی نکردیم ولی در مجموع از تمام آن ساختمان، محوطه و مکان‌هایی را که اقدام به تخریب کرده بودند، بازدید کردیم. بررسی دوربین‌ها یک موضوع تخصصی است. به این صورت نبود که ما درخواست داشته باشیم و آنها [مسئولان زندان] قبول نکنند؛ ما صرفا برای بررسی علل اصلی سانحه به اتفاق چهار نفر از اعضای کمیسیون بازدید کردیم.

    پایگاه خبری آبتاب (WWW.ABTAAB.IR):

وی ادامه داد: «یک تعدادی هم در کف خیابان می‌خواستند عملیاتی انجام دهند که الحمدالله خنثی شد. تعدادی از این افراد توسط عوامل انتظامی دستگیر شدند ولی اغلب بعد از رفع اتهام توسط مقامات قضایی، با اخذ تعهد آزاد شدند. عده‌ای دیگر هم که من آمارش را دقیق نمی‌دانم، تفهیم اتهام شدند و در بازداشت هستند.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی درخصوص بازدید اعضای کمیسیون از زندان اوین، بیان کرد: «همانطور که مقامات محترم قوه قضاییه، سخنگوی محترم دولت و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و اطلاعاتی اعلام کردند، در سلول شماره ۷ و بخشی از ۸، چند نفر از زندانیان اقدام به برهم‌زدن نظم و آتش زدن پتوها می‌کنند و سعی می‌کنند خود را به خارج از ساختمان برسانند. تعدادی موفق می‌شوند که وارد محوطه شوند و به سالن کنفرانس، آمفی تئاتر و بخشی از سالن اجتماعات بروند و با تخریب و آتش زدن، یک سری خسارت‌هایی وارد کنند. اگر هشیاری و تلاش ماموران انتظامی و کارمندان زندان نبود قطعا دست به یک سری اقداماتی می‌زدند. خوشبختانه با حضور به موقع استاندار و یگان‌های ویژه و عوامل اطلاعاتی در کمتر از ۱۵ دقیقه از سایر تبعات جلوگیری ‌شد.»

رضازاده افزود: «این قضیه ساعت هشت و نیم شب شروع می‌شود و در عرض تقریبا دو ساعت فروکش پیدا می‌کند. بلافاصله تعداد زیادی از عوامل اصلی که موجب ایجاد درگیری بین زندانیان شده بودند، شناسایی و دستگیر شدند. با دستور مقامات قضایی، سایرینی که در آن محل‌های تخریب شده حضور داشتند، به جای دیگری منتقل می‌شوند تا نسبت به بازسازی و تعمیرات اقدام شود.»

این نماینده مجلس درباره فوتی‌های این حادثه بیان کرد: «در این برخورد در لحظات اولیه ۴ نفر به علت خفگی ناشی از آتش سوزی شدید جان خود را از دست می‌دهند و ۴ نفر بعدی هم که وضعیت‌شان مناسب نبود، ۴۸ ساعت بعد فوت می‌کنند. در مجموع هشت نفری که بر اثر آتش‌سوزی جان خود را از دست دادند، شناسایی و به پزشکی قانونی تحویل داده شدند تا علت کامل مرگ مشخص شود. بعدا خانواده‌های‌شان را دعوت می‌کنند و جنازه‌ها را تحویل خواهند داد.»

وی در پاسخ به اینکه آیا اساسا درخواستی از سوی نمایندگان برای بررسی دوربین‌ها مطرح شد، بیان کرد: «خیر، به این صورت نبود که ما درخواست داشته باشیم و آنها [مسئولان زندان] قبول نکنند؛ ما صرفا برای بررسی علل اصلی سانحه به اتفاق چهار نفر از اعضای کمیسیون بازدید کردیم.»

Email
چاپ
آخرین اخبار