به اعتلای کشورمان معتقدیم

خدمه نفتکش یونانی توقیف شده تعویض شده‌اند

به گزارش آبتاب: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با بیان این که خدمه دو نفت‌کش یونانی در ایران بازداشت و زندانی نبودند، گفت که خدمه پیشین با هماهنگی‌های رایج، نفت‌کش را ترک کردند. در واقع، موضوع مربوط به تعویض خدمه کشتی حسب پروتکل‌های دریانوردی بین‌المللی است که شرکت‌های کشتیرانی خودشان انجام می‌دهند.

ناصر کنعانی در پاسخ به این سوال که آیا دیپلمات های ایرانی در آلبانی به تهران بازگشتند؟ با بیان این که در خصوص اصل اقدام دولت آلبانی‌ در قطع روابط با ایران، قبلا اعلام موضع کرده بودیم، گفت: “بله، البته مدت زمانی که طرف آلبانیایی برای خروج دیپلمات های ایرانی در نظر گرفت، بازه زمانی بسیار محدودی بود، به عبارتی این اقدام در عرف دیپلماتیک اقدامی نادرست و ناشایست بود که در بازه زمانی ۲۴ ساعته دیپلمات‌ها هم نمایندگی را ببندند و هم زندگی شخصی شان را جمع کنند و از این نظر این اقدام دولت آلبانی به لحاظ رفتار دیپلماتیک کاملاً نسنجیده بود.”

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا تعرض خاصی به اماکن دیپلماتیک ایران شده بود که شما در این ارتباط به طرف آلبانیایی هشدار دادید؟ اظهار کرد: “اماکن دیپلماتیک جزو اماکنی هستند که طبق کنوانسیون وین مصونیت دارند و تعرضی نباید به آنها صورت بگیرد و به عبارتی با توجه به آمادگی نیروهای آلبانی جهت ورود به ساختمان سفارت پس از خروج دیپلماتهای ما، قصد این بود که طرف آلبانیایی را متوجه مسئولیت‌های خودش هم در ارتباط با رعایت شئونات دیپلماتیک و هم رعایت مصونیت ساختمان سفارت جمهوری اسلامی به عنوان مکان دیپلماتیک بکنیم.”

 ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی روز چهارشنبه ۱۶ شهریور، گفت: “این کشور برای خروج دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت ایران در این کشور مهلتی ۲۴ ساعته تعیین کرده است.”

آلبانی که با اعلام این موضوع قصد قطع روابط دیپلماتیک با ایران داشت، سال‌هاست به گروهک منافقین که از گروه‌های تروریستی شناسنامه‌دار محسوب می‌شود، پناه داده است.

کنعانی در پاسخ به این سوال که در مورد خدمه دو نفت‌کش یونانی توقیف شده در ایران، اخباری از سوی رسانه‌های یونانی منتشر شده است که آنها آزاد شده‌اند آیا این خبر صحت دارد؟ اظهار کرد: “آنها اساسا در ایران بازداشت و زندانی نبودند.”

این دیپلمات ارشد ایرانی تاکید کرد: “خدمه برای انجام کارهای مربوط به نفت کش‌ها در آن مستقر بودند و خدمات لازم را دریافت می‌کردند. موضوع مربوط به تعویض خدمه کشتی حسب پروتکل های دریانوردی بین‌المللی است که شرکتهای کشتیرانی خودشان انجام می‌دهند.”

وی تاکید کرد: “فرایند تعیین تکلیف نفت‌کش‌ها نیز در حال انجام است.”

Email
چاپ
آخرین اخبار