به اعتلای کشورمان معتقدیم

هروئین بلایی خانمان سوز

     نویسنده: دکتر فاطمه مهسا کارآموزیان

 

    «هروئین» یک فرآورده خام از «دیامورفین» است. این یک محصول نیمه صنعتی است که از استیله کردن مورفین و از تریاک به دست می آید. «دیامورفین» یک داروی مخدر «ضد درد» هست که برای تسکین دردهای شدید بکار می رود. «دیامورفین» برای اولین بار در «قرن نوزدهم» ساخته شده است. شیرابه ای را که از  کپسول خشخاش استخراج می شود، خشک می کنند. این مواد (تریاک) در یک محلول آبی از «آهک هیدراته» (هیدروکسید کلسیم ( حل می شود. سطح قلیایی مواد با افزودن «کلرید آمونیوم» تنظیم می شود، که پایه آن مورفین است. «انیدریک استیک» با «مورفین» جدا شده جوشانده می شود و «کربنات سدیم» به آن اضافه می شود. «دیامورفین» خام بسته به نوع منطقه ممکن است، به صورت تصفیه شده و یا به صورت نمک هیدروکلراید؛ بطور مستقیم مصرف شود. «هروئین»، را ممکن است به صورت سیگاری استعمال کنند و یا در یک اسید ضعیف حل کرده و تزریق نمایند. «افغانستان» بزرگترین تولید کننده غیرقانونی «تریاک» در جهان و تولید کننده مواد خام برای هروئین است.

   جالب است بدانید که «انیدرید استیک» استفاده های مشروع بسیاری به خصوص در صنعت داروسازی دارد (به عنوان مثال برای تولید آسپرین). از طرف دیگر، «انیدرید استیک» به عنوان یک عامل استیله جهت تبدیل مرفین به هروئین استفاده می شود، و ماده شیمیایی اصلی مورد استفاده در تولید هروئین است.  با توجه به اینکه تولید و تجارت «انیدرید استیک» در جهان قانونی است و ابعاد آن گسترده است، جلوگیری از تولید غیر قانونی وظیفه ای بسیار دشوار است.

   طی سال ۱۹۹۰ میلادی، در اروپا مصرف هروئین رواج پیدا کرد. با افزایش میزان تزریق، نگرانی در مورد ویروس هایی که به علت مصرف مواد مخدر سبب نقص در سیستم ایمنی بدن می شوند مانند: ویروس ایدز (HIV) و هپاتیت C (HCV)، فوت ناگهانی به علت اور دوز و خشونت افزایش پیدا کرد. امروزه، شاخص های کلی نشان می دهند که مصرف هروئین رو به کاهش است. در برخی از کشورها مصرف مواد مخدر صنعتی از قبیل: داروهای صنعتی، تولید غیرقانونی فنتانیل- fentanyl -(مواد مخدر مصنوعی با قدرت بالا همراه با مرگ و میر زیاد به علت اور دوز) و حتی محرک هایی مانند کاتینونز- cathinones – جایگزین شده اند.  

   تولید هروئین در اکثر کشورها با قوانین کیفری سختی مواجه است، به طور مثال، در «ایرلند» محدوده مجازات تا حبس ابد است. تلاش شده است تا مجازات های تعیین شده از سوی دادگاه برای قاچاق مواد مخدر همتراز جرم باشد. مجازات باید “مؤثر، متناسب و بازدارنده” باشد. در چارچوب تصمیم گیری قانونی پیشنهاد شده که اشد مجازات برای افرادی در نظر گرفته شود که در قاچاق مقادیر زیادی از مواد مخدر دست داشته اند و یا حین جرم مرتکب خشونت و قتل شده اند. نتیجه یک بررسی در ایالات متحده نشان داده است که برای افرادی که مرتکب جرم های سبک تر شده اند – چنانچه مدت کوتاهی زندان در نظر گرفته شود – این افراد پس از گذراندن دوران محکومیت خود کمتر تمایل بازگشت به جرم را از خود نشان داده اند و این در حالی است که افرادی که مدت زیادی را در زندان سپری کرده اند آنجا را به عنوان خانه خود پذیرفته و از بازگشت به آن ابایی ندارند. همچنین، لازم به ذکر است که هر یک از این مجازات ها بر بازار مواد مخدر اثر دارد که هنوز ناشناخته است.

Email
چاپ
آخرین اخبار