به اعتلای کشورمان معتقدیم

تهران از «گام‌های مثبت» پاریس استقبال می‌کند

یورونیوز: وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با لوفیگارو از تلاش‌ها برای آزادی سایر اتباع فرانسوی و رفع سوء تفاهمات میان دو کشور خبر داد.

      پایگاه خبری آبتاب (WWW.ABTAAB.IR):

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، در مصاحبه با لوفیگارو در تهران گفت: ایران و فرانسه «به تماس‌های خود برای رفع سوء‌تفاهمات میان دو کشور ادامه می‌دهند.»

او تاکید کرد که با خانم کاترینا کولونا، همتای فرانسوی خود «ارتباطات مستمری» دارد. آخرین تماس‌ها به دوازدهم ماه مه (۲۲ ازدیبهشت)، روز بازگشت دو فرانسوی بازداشت‌شده به کشورشان باز‌می‌گردد. این دو فرانسوی، «بنژامن بری‌یر» ۳۷ ساله و «برنارد فیلن» ۶۴ ساله‌ فرانسوی-ایرلندی بودند که به ترتیب از ماه مه ۲۰۲۰ و ۳ اکتبر ۲۰۲۲ در ایران دستگیر شده بودند.

آقای امیرعبداللهیان در این‌باره توضیح داد که «ما با خانم کولونا در جهت تلاش برای آزادی سایر اتباع فرانسوی که تاکنون در ایران محکوم و زندانی هستند موافقیم، اما پیگیری این پرونده بر عهده دستگاه قضایی کشورمان است». او در ادامه گفت: «خانم کولونا و سایر مقامات فرانسوی قبلاً گام‌های مثبتی برداشته‌اند و نتیجه به نفع هر دو کشور است.»

پانزده اروپایی از جمله چهار شهروند فرانسوی دیگر همچنان در ایران بازداشت هستند: «سِسیل کوهلر» و« ژاک پاریس»، دو شهروند دستگیر‌شده در ۷ مه ۲۰۲۲، «لویی آرنو»، دستگیر شده در ۲۸ سپتامبر و یک فرانسوی دیگر که هویت او علنی نشده است. پاریس این بازداشت‌های خودسرانه را محکوم می‌کند و آنها را «گروگان دولتی» می‌خواند.

وزیر خارجه ایران در مصاحبه با لوفیگارو اشاره کرد که در نشستی که در ماه آوریل در پکن برگزار شده‌بود، «نزدیک به دو ساعت» با خانم کولونا «درباره همه سوءتفاهمات» صحبت کرده است. او بدون اشاره به جزئیات این «توافق‌ها» توضیح داد: «توافق‌هایی بین ما وجود داشت و بخشی از توافق‌های ما به آزادی دو شهروند فرانسوی منجر شد.»

Email
چاپ
آخرین اخبار