به اعتلای کشورمان معتقدیم

طالبان: تلاش می‌کنیم آب تعهد شده به ایران را برسانیم

آبتاب، امارت اسلامی افغانستان طی اطلاعیه‌ای در واکنش به اظهارات رئیس جمهور درباره حقآبه هیرمند تاکید کرد: امارت اسلامی یکبار دیگر تعهد می‌سپارد که با در نظر داشت موافقت نامه آب هلمند(هیرمند) تمام تلاش خویش را به خرج می دهد که آب تعهد شده به مردم ایران برسد.
به گزارش ایسنا، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی اعلامیه طالبان در مورد اظهارت رئیس جمهور درباره حقآبه هیرمند را منتشر کرد.
در این بیانیه آمده است: روز گذشته رئیس جمهور ایران در مورد آب هلمند یک سلسله اظهارات داشت که وضاحت (توضیح) ما در مورد آن قرار ذیل است.
موافقتنامه آب که میان افغانستان و ایران نیم قرن قبل در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی به امضاء رسیده تا هنوز پابرجاست و امارت اسلامی متعهد است که به تعهدات انجام شده عمل نماید.
همجنین در این بیانیه آمده است: از این که در سال‌های اخیر در افغانستان و منطقه خشکسالی رخ داده و سطح آب پایین آمده است به شمول دریای هلمند تعداد زیادی از ولایات و مناطق کشور از خشکسالی رنج می برند و آب کافی وجود ندارد. در چنین وضعیت خواست مکرر ایران برای آب و اظهارات نامناسب در رسانه‌ها را زیان‌آور می‌دانیم.
امارت اسلامی همچنین مدعی شد مقامات ایرانی ابتدا باید معلومات خود را در مورد آب هلمند تکمیل نمایند و بعد از آن با الفاظ مناسب خواست شان را مطرح کنند. اگر واقعیت درست مطالعه نشود و چنین اظهارات مطرح گردد، می‌تواند فضای سیاسی میان مردم و کشورهای دو ملت مسلمان را آسیب بزند که با نفع هیچ طرفی نیست و باید تکرار نگردد.
امارت اسلامی یکبار دیگر تعهد می‌سپارد که با در نظر داشت موافقتنامه آب هلمند تمام تلاش خویش را به خرج می‌دهد که آب تعهد شده به مردم ایران برسد، اما به این شرط که ذخایر آب ما به اندازه‌ای برسد که اگر آن را به ایران جاری بسازیم و در دریای خشک هلمند صدها کیلومتر مسیر را طی کند، به آن کشور برسد. این در حالی است که اکنون در بند کمال خان هیچ آبی وجود ندارد و اگر آب‌بند کجکی در آن جاری گردد تا آنجا نمی‌رسد، بنابراین نیاز است تا جانب ایرانی این حقایق را درک نماید.
ریاست الوزراء امارت اسلامی افغانستان
Email
چاپ
آخرین اخبار