به اعتلای کشورمان معتقدیم

امیدواری به احیای جمعیت “گوزن زرد ایرانی” با تولد توله‌های نوپا

تسنیم: با فرا رسیدن بهار بار دیگر امید احیا این گونه ارزشمند زنده شده و در فروردین ماه، ۲ توله گوزن زرد ایرانی در دشت ناز ساری و ارسنجان فارس به دنیا آمده‌اند.

به گزارش آبتاب، گوزن زرد ایرانی یکی از گونه‌های منحصر‌به‌فرد حیات وحش ایران است که در معرض خطر انقراض قرار گرفته و تنها ۲۵۰ رأس از آن در کشور باقی مانده است. گوزن‌های زرد دیگر در طبیعت ایران وجود ندارند بلکه تنها در سایت‌ها نگهداری می‌شود.

برنامه احیا این گونه از دهه ۴۰ شروع شده و هم‌اکنون در سایت‌های تکثیر دشت‌ناز ساری، پناهگاه حیات وحش سمسکنده در مازندران، جزایر اشک و کبودان دریاچه ارومیه، دشت ارژن و منطقه حفاظت‌شده پریشان در استان فارس نگهداری می‌شوند.

با فرارسیدن بهار بار دیگر بارقه احیا این گونه ارزشمند زنده شده و در فروردین ۲ توله گوزن زرد ایرانی در دشت ناز ساری و ارسنجان فارس به دنیا آمده‌اند. بهار سال گذشته نیز شاهد تولد توله‌های گوزن زرد در سایت‌های تکثیر بودیم و تنها در سایت‌ تکثیر دشت ناز ۱۰ توله در سال ۱۴۰۱ به دنیا آمدند.

موردی که در تولد توله‌های گوزن در این فصل حائز اهمیت است، ماده بودن این توله‌هاست چرا که با تعداد باقی مانده گوزن‌ها با ازدیاد جمعیت نرها روبه‌رو شده که این مورد از این بابت که بین نرها برای تولید مثل رقابت شکل می‌گیرد، مشکل‌ساز شده است. در حال حاضر حدوداً ۵۰ درصد جمعیت گوزن زرد را نرها تشکیل می‌دهند درحالی که این آمار باید ۱۵ درصد نر و ۸۵ درصد جمعیت ماده باشد.

Email
چاپ
آخرین اخبار