به اعتلای کشورمان معتقدیم

وزارت انرژی آمریکا: خروج ویروس از آزمایشگاهی در چین باعث همه‌گیری کرونا شد

رسانه‌های آمریکایی به نقل از وزارت انرژی ایالات متحده می‌گویند این وزارتخانه اعتقاد دارد همه‌گیری بیماری «کووید-۱۹»، که منجر به مرگ بیش از ۷ میلیون نفر در جهان شد، حاصل نشت آزمایشگاهی یا خروج ویروس از یک آزمایشگاه در چین بود.
      پایگاه خبری آبتاب (WWW.ABTAAB.IR):

یورونیوز: رسانه‌های آمریکایی به نقل از وزارت انرژی ایالات متحده می‌گویند این وزارتخانه اعتقاد دارد همه‌گیری بیماری «کووید-۱۹»، که منجر به مرگ بیش از ۷ میلیون نفر در جهان شد، حاصل نشت آزمایشگاهی یا خروج ویروس از یک آزمایشگاه در چین بود.

رسانه‌های وال استریت ژورنال، نیویورک تایمز و سی‌ان‌ان می‌گویند وزارت انرژی آمریکا به این نتیجه رسیده است که یک حادثه آزمایشگاهی در چین سبب وقوع همه‌گیری کرونا در سطح جهان شده است. هرچند برآورد جدید این وزارتخانه «با درجه اطمینان پایین» رده‌بندی شده است، با این حال نسبت به موضع قبلی آن تفاوت دارد که منشاء شیوع کرونا را «نامعلوم» دانسته بود.

مقام‌های وزارت انرژی آمریکا شواهد خود را برای برآورد جدید فاش نکرده‌اند، با این حال بسیاری از اطلاعات این وزارتخانه از شبکه آزمایشگاه‌های ملی این نهاد دولتی سرچشمه می‌گیرد که در حال انجام تحقیقات بیولوژیکی هستند و بر مبنای اطلاعات حاصل از شبکه‌های جاسوسی یا رهگیری‌های ارتباطی نیستند.

پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، نیز پیشتر «با درجه اطمینان متوسط» نتیجه‌‌گیری کرده بود که مدیریت ضعیف در یک آزمایشگاه چینی سبب پخش ویروس کرونا شده است.

موضع جدید وزارت انرژی آمریکا در حالی اعلام می‌شود که گزارش شده سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا بر سر این موضوع وحدت نظر ندارند. چهار سازمان اطلاعاتی معتقدند که کووید-۱۹ از طریق انتقال طبیعی به وجود آمده و دو نهاد دیگر به نتیجه مشخصی نرسیده‌اند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز یکشنبه به شبکه سی‌ان‌ان گفت: «اگر اطلاعات بیشتری کسب شود، دولت آن را به کنگره و مردم گزارش خواهد کرد اما در حال حاضر هیچ پاسخ قطعی‌ای از سوی جامعه اطلاعاتی درباره این موضوع ارائه نشده است.»

آقای سولیوان اضافه کرد: «در جامعه اطلاعاتی دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد و نهادها به نتایج مختلفی رسیده‌اند. تعدادی از آن‌ها گفته‌اند که اطلاعات کافی برای نتیجه‌گیری در دست ندارند.»

مدیران نهادهای اطلاعاتی آمریکا قرار است در روزهای ۸ و ۹ مارس در جلسات استماع سالانه کنگره درباره تهدیدات جهانی گزارش دهند و به احتمال زیاد از ایوریل هینز به عنوان مدیر اطلاعات ملی آمریکا و سایر مقامات ارشد در مورد ادامه تحقیقات در مورد منشاء ویروس پرسش‌هایی مطرح خواهد شد.

رئیس سازمان جهانی بهداشت (WHO) پیشتر و در اواسط ماه فوریه متعهد شد که هر کاری را برای به دست آوردن «پاسخ» در مورد منشاء «کووید-۱۹» انجام دهد. او همینطور گزارش‌ها مبنی بر اینکه این سازمان از تحقیقات خود منصرف شده است قاطعانه رد کرده بود.

دانشمندان در سطح جهان پی بردن به منشاء این بیماری همه‌گیر را ضروری می‌داند و بر این باور هستند که شناخت هرچه بیشتر آنچه گذشت می‌تواند به واکنش بهتر به بحران‌های بهداشتی آینده کمک کند و همینطور انسان را یاری کند تا بتواند حتی از شیوع همه‌گیری‌‌های مشابه جلوگیری کند.

این در حالی است که مقام‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند با توجه به مخالفت چین با تحقیقات بیشتر، یافتن پاسخ در مورد منشاء ویروس ممکن است دشوار یا حتی غیرممکن باشد.

Email
چاپ
آخرین اخبار