به اعتلای کشورمان معتقدیم

علیرضا بیگی: کشور به شرایط بغرنج نزدیک شده است

به گزارش آبتاب؛ خبرآنلاین در گفت و گو با احمد علیرضا بیگی نماینده مجلس یازدهم به بررسی مواضع مجلس در برابر دولت پرداخته است.

     مدتی است آقای رئیسی از ترمیم کابینه و نمایندگان مجلس هم از استیضاح وزرا می گویند ولی درعمل هیج اتفاقی نیفتاده و تنها رئیس کل بانک مرکزی تغییر کرد که این تغییر هم تاثیر چندانی نداشت. به‌نظر می رسد مجلس در برابر عملکرد بد اقتصادی دولت سکوت اختیار کرده، علت این سکوت و همراهی با دولت چیست؟

البته این چیز عجیبی نیست، بنده در دو سال پیش همین موضوع را به واسطه تعلقی که دولت آقای رئیسی به مجلس دارد پیش بینی کرده بودم چرا که به صرف این تعلق، حتما در حوزه نظارتی آن‌طور که باید و شاید مجلس بروز ، ظهور و حضور پیدا نخواهد کرد.

     یعنی انگار نمی توانند با یکدیگر صریح باشند؟

مجلس و دولت به یکدیگر تعصب دارند که این در کارکرد دولت ها چیز غریبی نیست و در دولت گذشته هم همینطور بود.

     در دولت گذشته به محض کوچکترین کم کاری بلافاصله وزیر را استیضاح می کردند.

استیضاح می کردند ولی استیضاح رای نمی آورد.

     چندین وزیر استیضاح شدند، ولی در این دولت مورد داشتیم که برای استیضاح یک وزیر هفتاد امضا جمع می شود ولی با یک لابی گری امضاها ریزش می کند از حد نصاب می افتد.

بله این موضوعات دور از انتظاری است که نباید از مجلس سر بزند، ولی متاسفانه این اتفاق رخ می دهد . برای مثال با توجه به مشکلات فاحشی که در حوزه صنعت و معدن در ابعاد مختلف وجود دارد، استیضاح وزیر صمت به این شکل شد و ایشان دوباره همان رایی را آورد که در رای اعتماد به دست آورده بودند. این بخاطر همین تعلق خاطری است که در دولت وجود دارد، اگر الان هم حرف هایی زده می شود بیشتر برای اقناع افکار عمومی است چون داریم به انتخابات نزدیک می شویم، این صحبت ها از این جهت است که بتوانند درجلسات انتخاباتی جواب منتقدین را بدهند.

     یعنی یکی از علت ها می تواند همین قرارگرفتن در آستانه پایان مجلس یازدهم باشد؟

سال آخر سال بسیار خطیری است و نقش تعیین کننده در نوع نگرش نظام به عرصه انتخابات خواهد داشت که آیا به دنیال تحصیل مشارکت عامه مردم است و یا نه. در هر دو صورت واکنش مردم متفاوت خواهد بود.

     برخی نمایندگان علت عدم استیضاح را زمان بر بودن معرفی فرد جایگزین می دانند و با ابراز نگرانی از این که مبادا فرد جایگزین نارکارآمدتر باشد، تغییر را به گردن رئیس جمهور می اندازند، با این نظریه موافق هستید؟

نه، یک توافقی صورت گرفته و من یکسال پیش هم اعلام کردم که اگر میزان نارکارآمدی به نحوی باشد که ممکن است استیضاح رأی بیاورد قبل از اینکه به آن مرجله برسد آقای رئیسی بواسطه همان ریش سفیدی که بین مجلس و دولت وجود دارد و تعیین شده قبل از آن به جابجایی وزرا اقدام کند، مثلاً مرحوم آقای قاسمی از جمله همین مصادیق بود.

        پایگاه خبری آبتاب (WWW.ABTAAB.IR):

علیرضا بیگی: کشور به شرایط بغرنج نزدیک شده است/ رئیسی، مخبر و تیم اقتصادی به مجلس فراخوانده شدند

     می توان نتیجه گیری کرد که به واسطه همان پیوند و تعصب مجلس در مورد عملکرد دولت اغماض می کند.

بدیهی است، ضمن اینکه به واسطه تشکیلات موازی قانونگذاری که ایجاد شده، ورودش به موضوعات دسته سوم است. موضوعات اساسی در شورای سران قوا بسته می شود و مجلس کمتر نسبت به آن‌ها می تواند ورود پیدا کند. همین موضوع باعث تنزل جایگاه مجلس نزد افکار عمومی شده است.

     پریروز مجلس یک جلسه دوساعته غیر علنی داشت و طبق شنیده ها ظاهرا علاوه بر بحث استیضاح دولت و وزراء، برنامه های دیگری هم دارند و در سال آینده اتفاقات خوبی قرار است بیفتد، شما در آن جلسه حضور داشتید؟

بله من هم بودم، ولی صحبت جدیدی که تغییر خاصی رخ داده و اتفاق جدیدی در راه است، نبود. حتی ما درخواست کردیم که این جلسه را علنی کنید، دلیلی ندارد که غیر علنی باشد. حتی پیشنهاد دادیم جلسه روز شنبه که بناست به منظور تشریح شرایط موجود، دولت بیاید و توضیح دهد که برنامه اش چیست و چکار می خواهد بکند برای آگاهی آحاد مردم علنی برگزار شود. بالاخره همه موضوعات روی دایره است و مردم در مورد آن صحبت می کنند، و رسانه ها نیز در مورد آن می نویسند. در آن جلسه نگرش نمایندگان این بود که آقای فرزین هم نتوانست کاری انجام دهد. ما تمام حواس خود را معطوف به راننده کرده ایم، در حالی که ماشین خراب است.

     شنبه آینده را می فرمایید؟

بله.

     از دولت چه کسانی در این جلسه شرکت خواهند کرد؟

آقای مخبر و تیم اقتصادی می آیند، البته ما درخواست کردیم آقای رئیسی بیایند. احساس ما این است که ما داریم به شرایط بغرنجی نزدیک می شویم که شاید برون رفت از آن به این راحتی میسر نباشد.

Email
چاپ
آخرین اخبار