به اعتلای کشورمان معتقدیم

دانشمندان: رژیم غذایی کم‌کالری می‌تواند به کاهش سرعت پیر شدن انسان کمک کند

آبتاب، نتیجه یک پژوهش علمی جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی کم‌کالری می‌تواند روند پیر شدن انسان‌ها را آهسته کند و بر طول عمر افراد سالم بیافزاید.

محققان وضعیت بیش از ۲۰۰ فرد بزرگسال را که مشکل جسمی نداشتند بررسی کردند. شرکت‌کنندگان در این پژوهش علمی اضافه وزن نداشتند و سن آنها بین ۲۱ تا ۵۰ سال بود.

برخی از این شرکت‌کنندگان به مدت دو سال مصرف کالری خود را ۲۵ درصد کاهش دادند. در مقابل سایر شرکت‌کنندگان رژیم غذایی عادی خود را دنبال کردند.

دانشمندان «دی ان ای» این دو گروه را پس از یک سال و سپس بعد از دو سال با استفاده از آزمایش خون بررسی کردند. آنها از دو روش مختلف برای بررسی «دی ان ای» شرکت‌کنندگان و پی بردن به سرعت پیر شدن آنها استفاده کردند.

نتیجه این بررسی‌ها نشان داد که کاهش ۲۵ درصدی مصرف کالری در رژیم غذایی می‌تواند سرعت پیر شدن فرد را دو تا سه درصد کاهش دهد. علاوه بر این تحقیقات قبلی دانشمندان نشان داده بود که مصرف کاری کمتر می‌تواند پس از دو سال فشار خون، میزان کلسترل و قند خون افراد را در مقایسه با افرادی که رژیم غذایی عادی خود را دنبال می‌کنند بیشتر کنترل کند.

به گفته محققان کسانی که مصرف کالری در رژیم غذایی خود را به جای ۲۵ درصد تا ۱۰ درصد کاهش دهند نیز آهسته‌تر از دیگران پیر می‌شوند. با این حال روند کاهش سرعت پیر شدن در این افراد از کسانی که ۲۵ درصد مصرف کالری را کاهش دادند کُندتر است.

هر چند نتیجه این پژوهش تاثیر کاهش مصرف کالری بر روند پیر شدن را نشان می‌‌دهد اما برخی از محققان از تاثیر احتمالی محدودسازی مصرف کالری بر سلامت روان، تراکم استخوان و حجم ماهیچه‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند. از سوی دیگر آنها هنوز به دلیل کاهش سرعت پیر شدن افراد در پی مصرف کالری کمتر در رژیم‌های غذایی پی نبرده‌اند.

     منبع: یوونیوز

Email
چاپ
آخرین اخبار