به اعتلای کشورمان معتقدیم

واکسن سرطان mRNA مدرنا یک آزمایش انسانی مهم را با موفقیت پشت سر گذاشت

نخستین نتایج حاصل از آزمایش پیشرفته فناوری مبتنی بر «آران‌ای پیام‌رسان» (mRNA) علیه سرطان نشان می‌دهد که ۴۴ درصد از بیماران حاضر در این آزمایش، بهتر از بیمارانی عمل کرده‌اند که فقط از درمان‌های معمولی استفاده می‌کنند. نخستین بیانیه شرکت «مدرنا» (Moderna) نشان می‌دهد که آزمایش‌های فاز سه برای واکسن شخصی‌سازی‌شده سرطان پوست که مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان است، سال آینده آغاز خواهند شد.
      پایگاه خبری آبتاب (WWW.ABTAAB.IR):

شرکت “مدرنا” در نخستین بیانیه خود در مورد واکسن سرطان پوست، از نتایج موفقیت‌آمیز فاز دوم آزمایش آن خبر داد.

به گزارش نیو اطلس، نخستین نتایج حاصل از آزمایش پیشرفته فناوری مبتنی بر «آران‌ای پیام‌رسان»(mRNA) علیه سرطان نشان می‌دهد که ۴۴ درصد از بیماران حاضر در این آزمایش، بهتر از بیمارانی عمل کرده‌اند که فقط از درمان‌های معمولی استفاده می‌کنند. نخستین بیانیه شرکت «مدرنا»(Moderna) نشان می‌دهد که آزمایش‌های فاز سه برای واکسن شخصی‌سازی‌شده سرطان پوست که مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان است، سال آینده آغاز خواهند شد.

به دنبال موفقیت باورنکردنی واکسن‌های کووید-۱۹ مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان در سال ۲۰۲۰، پژوهش روی این فناوری به سرعت تغییر کرد تا پتانسیل آن برای درمان سرطان کشف شود. مشخص شد که «ملانوما»(Melanoma)، نخستین هدف اصلی حوزه سرطان برای این فناوری است و هر دو شرکت بزرگ «بایواِن‌تِک»(BioNTech) و مدرنا که از این فناوری استفاده می‌کنند، در مرحله آزمایش‌های انسانی فاز دو هستند.

بیانیه جدید مدرنا اکنون نخستین داده‌های مربوط به آزمایش‌های انسانی فاز دوم فناوری آران‌ای پیام‌رسان را در مورد سرطان ارائه می‌دهد. واکسن سرطان پوست مدرنا، «mRNA-4157/V940» نام دارد و برای هر بیمار شخصی‌سازی شده است. این واکسن شخصی‌سازی‌شده مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان، از نمونه ملانومای بیمار ایجاد می‌شود که حداکثر ۳۴ نشانگر آنتی‌ژنی منحصربه‌فرد را هدف قرار می‌دهد. ایده این است که واکسن می‌تواند به آموزش سیستم ایمنی بدن برای هدف قرار دادن سلول‌های تومور کمک کند.

۱۵۷ بیمار مبتلا به ملانوما، در مراحل آخر کارآزمایی در حال انجام شدن «فاز ۲ب»(Phase 2b) ثبت‌نام شده‌اند. پس از جراحی برای برداشتن هرچه بیشتر سرطان پوست، بیماران به طور تصادفی برای دریافت ایمنی‌درمانی استاندارد سرطان یا واکسن شخصی‌سازی‌شده مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان به همراه ایمنی‌درمانی استاندارد تقسیم شدند. نقطه پایانی اولیه کارآزمایی، زمان بین آغاز درمان تا عود کردن بیماری یا مرگ، با یک دوره پیگیری سه ساله است.

آزمایش در حال انجام شدن است و هیچ داده‌ای به طور رسمی در یک مجله معتبر منتشر نشده است. با وجود این، مدرنا در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد نتایج اولیه نشان می‌دهند که درمان با واکسن مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان، خطر عود کردن بیماری یا مرگ بیمار را تا ۴۴ درصد در مقایسه با افرادی که فقط ایمنی‌درمانی استاندارد را دریافت می‌کنند، کاهش می‌دهد.

«استفان بانسل»(Stéphane Bancel)، مدیرعامل مدرنا گفت: نتایج امروز برای درمان سرطان بسیار دلگرم‌کننده هستند. آران‌ای پیام‌رسان برای درمان کووید-۱۹ دگرگون‌کننده بوده است و اکنون ما برای نخستین بار در یک آزمایش بالینی تصادفی روی ملانوما، پتانسیل تأثیر آران‌ای پیام‌رسان را بر نتایج درمان نشان داده‌ایم. ما مطالعات بیشتری را در مورد ملانوما و سایر انواع سرطان، با هدف ارائه درمان‌های شخصی‌سازی‌شده سرطان برای بیماران آغاز خواهیم کرد.

وی افزود: “استفاده از فناوری آران‌ای پیام‌رسان در واکسن می‌تواند در افزایش واکنش نسبت به داروهای ایمنی‌درمانی، بسیار هیجان‌انگیز باشد. داده‌های اولیه بسیار دلگرم‌کننده هستند و نشان می‌دهند که این روش در آینده یک گزینه درمانی موثر خواهد بود.”

اگرچه این نتایج، نخستین نتایجی هستند که از نظر بالینی اثربخشی یک درمان مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان را برای سرطان نشان می‌دهند اما احتمالا به زودی نتایج بیشتری ارائه خواهد شد. بایواِن‌تِک، شرکت رقیب مدرنا نیز وارد فاز دوم آزمایش واکسن مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان خود برای سرطان پوست شده است و به احتمال زیاد در آینده‌ای نه چندان دور، داده‌های اولیه آن آزمایش را خواهیم دید.

مدرنا در حال حاضر نقشه فاز سوم آزمایش واکسن سرطان پوست خود را برای آغاز در سال ۲۰۲۳ ترسیم می‌کند و در حال بررسی سایر اهداف برای این فناوری در حوزه سرطان است. غول داروسازی «مرک» (Merck) نیز به نیروهای مدرنا پیوسته است تا در صورت موفقیت‌آمیز بودن آزمایش‌های نهایی، به تولید و توزیع واکسن کمک کند.

     منبع: ایسنا

Email
چاپ
آخرین اخبار