به اعتلای کشورمان معتقدیم

باید به دانش‌آموزان و معلمان میدان دهیم

به گزارش آبتاب، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش امروز در آیین انعقاد تفاهم‌نامه بین آموزش و پرورش و مرکز حل اختلاف قوه قضائیه اظهار کرد: “نگاشت نهادی سند تحول بسیار اهمیت دارد، یعنی مشخص شدن نقش سایر نهادها در موضوع سند تحول بنیادین و مشترکاتی که در این زمینه داریم.”

وی افزود: دانش آموزان به دلیل تأثیر بر رفتار خانواده و معلمان به این دلیل که سرمایه‌های اجتماعی کشور هستند، می‌توانند بر امور جامعه تاثیرگذار باشند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شعار دولت مردمی ساز است، گفت: “مرکز حل اختلاف قوه قضائیه یکی از شوراهای مهم در راستای مردمی سازی است.”

نوری افزود: “آموزش و پرورش و سلامت جامعه رابطه‌ای مستقیم دارند. در کشورهایی که آموزش و پرورش پیشرفته دارند، جرم هم حداقل می‌شود.”

وی ادامه داد: “در اسناد تحولی ساحت‌هایی داریم که یکی از آنها، ساحت اعتقادی و اخلاقی به معنای ایفای مسوولیت اجتماعی انسانها براساس ایدئولوژی است. اکنون با توجه به توانمند نشدن این ساحت، اتفاقاتی رخ می‌دهد.”

وی ادامه داد: “تاکنون از دانش آموزان استفاده نشده و نخواستیم که استفاده کنیم، و بهتر است که براساس رعایت قوانین و مقررات اجتماعی به معلمان و دانش آموزان میدان دهیم تا آنها پس از توانمندشدن به درستی عمل می کنند.”

نوری افزود: “افراد باید توانمند باشند و سپس مجری شوند، افرادی که صلاحیت‌های عمومی و تخصصی را پیدا می‌کنند به راحتی در این عرصه می توانند فعالیت کنند.”

وی یادآور شد: “با این تفاهم نامه بخشی از تکالیف سند تحول بنیادین اجرا می‌شود و همچنین زمینه برای فعالیت در مدارس فراهم است تا نسلی مصلح تربیت شود. طرح‌های در نظر گرفته شده در تعدادی از مراکز به صورت آزمایشی انجام می‌شود و سپس به همه مراکز تسری پیدا می‌کند.”

وزیر آموزش و پرورش گفت: “باید به معلمان و دانش‌آموزان برای انجام فعالیت‌های اجتماعی میدان دهیم تا پس از توانمندشدن به درستی عمل می‌کنند.”

رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضائیه نیز در این مراسم گفت: “نظام تعلیم و تربیت باید از آموزش محوری به سمت تربیت پیش رود تا برای داشتن انسان تراز انقلاب هم افزایی جمعی انجام شود.”

حجت‌الاسلام هادی صادقی اظهار کرد: “حل مسئله، اختلاف و دعوی برای توانمندسازی افراد و پیشگیری از اختلاف هدف از این تفاهم نامه است.”

وی افزود: “برای تربیت صحیح تجربه، دانش قضایی و حقوقی باید مورد توجه قرار گیرد، کشورهای دیگر اگر در زمینه رسیدن به اهداف موفق شدند، از تربیت کودکان آغاز کردند پیش از آنکه به یک پرونده قضایی تبدیل شود.”

حجت‌الاسلام صادقی ادامه داد: “این ظرفیت بزرگ دانش آموزی، در صورتی جامعه را به اهداف جمهوری اسلامی می‌رساند که نزاع و اختلاف در آن کم باشد.”

وی عنوان کرد: “روش‌های بسیاری برای حل مسئله ارائه شده که می توان مسائل تحول بنیادین در هر دو دستگاه به درستی پیش بینی شود.”

Email
چاپ
آخرین اخبار