به اعتلای کشورمان معتقدیم

امیرعبداللهیان: رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در سفر به وین با گروسی در خصوص نقشه راهی برای پاسخ به سوالات آژانس به توافق رسیدند

     آبتاب: وزیر امور خارجه ایران گفت که با طرف آمریکایی توافق کردیم نسبت به تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی بر اساس مذاکراتی که انجام خواهد شد، اقدام کنیم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در جریان دیدار با مدیران عضو اتحادیه اوآنا، گفت: “آژانس ادعا دارد سه مکان مشکوک به وجود اورانیوم در ایران مشاهده شده است. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در سفری که در هفته‌های اخیر به وین داشتند، با آقای گروسی در خصوص نقشه راهی برای پاسخ به سوالات آژانس به توافق رسیدند. با صراحت به سه کشور اروپایی و طرف آمریکایی اعلام کردیم حاضر نیستیم چند پرونده ادعایی بی اساس علیه ایران در آژانس باز بماند. امیدوار هستیم در قالب نقشه راه توافق شده با آژانس، در مسیر فنی به اتهامات پاسخ دهیم.”

وزیر امور خارجه ایران گفت: “همزمان با طرف آمریکایی توافق کردیم نسبت به تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی بر اساس مذاکراتی که انجام خواهد شد، اقدام کنیم. آمریکایی‌ها نماینده خود را از یک کشور ثالث تعیین کردند و حدود سه هفته پیش بر سر چگونگی تبادل زندانیان به عنوان یک اقدام انسان دوستانه توافق کردیم.”

وی با اشاره به شایعه فروش پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین گفت: “ما هیچ سلاح و پهپادی به روسیه برای بکارگیری در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم داد. همکاری‌های روسیه و ایران بدور از جنگ اوکراین، ادامه پیدا خواهد کرد. ما با روسیه دارای همکاری‌های متنوع از جمله در حوزه دفاعی هستیم؛ در گذشته تسلیحاتی را از روسیه گرفته‌ایم و در اختیار روسیه قرار داده‌ایم اما در جریان جنگ اوکراین خیر.”

وزیر امور خارجه گفت: “در تماس با آقای جوزف بورل گفتم آماده‌ام تیمی از کارشناسان نظامی ایران و اوکراین ادعای استفاده از پهپاد ساخت ایران در جنگ اوکراین را بررسی کند.”

وی ادامه: “طرف آمریکایی در چند روز گذشته تلاش کرد با پیام‌های دیپلماتیک فرصت توافق را حفظ کند. البته به طور همزمان در برخی جاها هم به دنبال ایجاد آشوب و ترور در ایران بودند.”

امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه گفت: “برخی از مداخله گرایان خارجی تا جایی پیش رفتند که جیش العدل در زاهدان برای چند ساعتی اقدامات تروریستی را رقم زدند که با حمایت مالی یک کشور شناخته شده و چند دستگاه امنیت خارجی و حرفی از دختر فوت شده نبود. ما برای رسیدن به توافق خوب و پایدار آمادگی داریم و تلاش‌ها جریان دارد. از طرف آمریکایی می‌خواهیم دست از رفتار ریاکارانه بردارد.”

Email
چاپ
آخرین اخبار