به اعتلای کشورمان معتقدیم

راهکارهای کاهش اتلاف مواد غذایی

     نویسنده: لیلا نصیری سروری

هدردهی مواد غذایی یک معضل جهانی است. در سرتاسر جهان، موضوع هدردهی مواد غذایی اهمیت زیادی دارد و نیاز است تا به آن پرداخته شود. طبق آمار سازمان ملل متحد، در سرتاسر دنیا از هر ۸ نفر ۱ نفر غذای کافی برای خوردن ندارد. هر ساله، حدود یک هزار میلیارد دلار مواد غذایی به صورت زباله دور ریخته می شوند و این در حالی اتفاق می افتد که افراد زیادی در شرایط ناامنی غذایی قرار دارند و از سوء تغذیه رنج می برند. در این میان، مواد غذایی مانند میوه ها و سبزیجات بالاترین نرخ اتلاف را دارند.

بسیاری از افراد بیش از نیاز خود مواد غذایی می خرند و یا بیش از مصرف خود آن را طبخ می کنند و این در حالی است که از روش صحیح نگهداری آن نیز اطلاعی ندارند. گاهی نیز ما به برچسب تاریخ مصرف مواد غذایی نگاه می کنیم و چنانچه تاریخ منقضی شده باشد، بسته غذایی را دور می اندازیم و دلیل آن تنها این است که غذا را در زمانی که باید مصرف کرد، مصرف نکرده ایم و بیش از نیازمان خرید کرده ایم.

برای به حداقل رساندن میزان هدردهی مواد غذایی، راهکارهای مختلفی ارائه شده است. یکی از این راهکارها، جلوگیری از اتلاف مواد غذایی و کاهش تولید سطح زباله است. برای شروع میتوان برای وعده غذایی آینده خود برنامه ریزی کرده و مازاد آن را ذخیره کنید. شناخت علل دور ریز مواد غذایی در خانه، محل کار، رستوران ها، و یا هر جای دیگر نیز به کاهش اتلاف غذا کمک می کند. راه دیگر فرهنگ سازی برای کاهش هدردهی مواد غذایی با گسترش زمینه های آ گاهی در میان افراد جامعه است. با این هدف میتوان از شبکه های اجتماعی کمک گرفته و مشارکت عمومی را جلب کرد. همچنین، افرادی میتوانند به صورت داوطلبانه با تشکیل گروههایی در سراسر کشور در اوقات فراغت خود برای جلوگیری از اتلاف مواد غذایی با جمع آوری و اهداء آن به نیازمندان فعالیت کنند و رستوران ها و آشپزخانه هایی که اتلاف مواد غذایی در آنها صورت می گیرد، شناسایی کرده و همکاری آنان را برای اهداء مواد غذایی در جهت تغذیه نیازمندان جلب کنند. نقش رسانه ها در دادن آگاهی به مردم هم بسیار اهمیت دارد.

 

Email
چاپ
آخرین اخبار