به اعتلای کشورمان معتقدیم

ارتباط تنها کلام نیست

     دکتر زهرا رجبی پور

ما در هر تعاملی که با دیگران داریم، رد پایی از خود به جا می­گذاریم که برخی آن را وجهی از تجربه شخصی می دانند. هنگامی که با افراد ارتباط برقرار میکنیم، در برکه ادراک شخصی این افراد موج و خروشی به وجود می ­آوریم که از تعامل با آنها، در مکان و زمان خاص سرچشمه می­ گیرد. نحوه واکنش دیگران به شما، نظر و احساس آنها نسبت به شما و اینکه آیا کار با شما به آنها انرژی و الهام می ­بخشد، از عواملی اند که به دوام ارتباط کمک می ­کنند، بنابراین خوب است که در ارتباطاتمان از فرصت الهام بخشی به دیگران بهترین استفاده را ببریم و بیاموزیم که این کار را با بدن خود نیز انجام دهیم؟

زبان بدن یکی از اجزای ارتباطات غیرکلامی است که در برقراری ارتباطات روزمره ما جایگاه خاصی دارد.  از ارتباطلات روزانه ساده تا مذاکرات پیشرفته، تحت تأثیر زبان بدن هستند. ما می توانیم با یادگیری زبان بدن پیام های بهتری را در روابط کاری و اجتماعی خود ارسال و دریافت کنیم و کنترل بهتری روی پیامی که می خواهیم ارسال کنیم داشته باشیم و پیامهای دیگران را نیز بهتر شناسایی کنیم. به طور مثال،  فرض کنید قرار است به یک جلسه یا مهمانی بروید، اگر در مورد اصول زبان بدن اطلاع داشته باشید می دانید که قبل از این که حتی گفتگویی بین شما و کسانی که قرار است با آن ها جلسه داشته باشید انجام گیرد، ظاهر شما، از جمله نوع پوشش شما و نوع راه رفتن و حرکات بدن شما در مورد شما اطلاعاتی را به افراد منتقل می کند، حالا که می دانید زبان بدن امری مهم و ضروری در ارتباطات است می توانید کاری کنید که افراد تا حد زیادی پیامی که شما می خواهید را دریافت کنند. همچنین، نوع نگاه شما به افراد حاضر در جلسه، نوع دست دادنتان و ارتباطات چشمی شما با افراد می تواند تا حد زیادی در روند جلسه تاثیر گذار باشد. به همین جهت تسلط و آموزش زبان بدن امری ضروری بنظر می رسد. برخی از این موارد عبارتند از: ۱- تشخیص درغگویی و صداقت فرد، ۲- تشخیص استرس، اضطراب، هیجان و ترس، ۳- تشخیص حس اشخاص نسبت به خود، ۴- پیشبینی موضع، رفتار و تصمیمات افراد.  

     برای یافتن یک حالت بدنی مثبت؛ پاهایتان را هنگام ایستادن به عرض لگن‌تان باز کنید، قد خود را تا جای ممکن بالا بکشید، تصور کنید از سر در حال کشیده شدن به بالا هستید، حالا این حس بلند بودن را حفظ کنید، اما شانه‌هایتان را شل کنید، گردن‌تان را سفت نگه ندارید و به سرتان طوری زاویه بدهید که برای نگاه‌ کردن در چشمان فردی با قد متوسط مجبور نباشید به بالا یا پایین نگاه کنید، صاف بنشینید، اما خشک نباشید، همیشه در بخش میانی بدن‌تان کمی کشش داشته باشید، پاهایتان را به اندازه عرض لگن از هم جدا کنید.

 

Email
چاپ
آخرین اخبار