به اعتلای کشورمان معتقدیم

زنان در مقام ریاست ۱۵ کشور اروپایی

آبتاب: با انتخاب یک زن برای نخست وزیری بریتانیا، توجه ها دوباره به رهبری زنان در کشورهای مختلف جلب شد. هم اکنون زنان در ۱۵ کشور اروپایی، در مقام ریاست کشور حضور دارند.

     ۱- بریتانیا – نخست وزیر: لیز تراس

لیز تراس ۴۷ ساله در هفته گذشته به عنوان نخست وزیر جدید بریتانیا انتخاب شد. او قبلا وزیر خارجه بود.  وی تاکنون سومین زنی است که در بریتانیا، سمت نخست وزیر را برعهده گرفته است. قبل از این مارگارت تاچر بین سال های ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۰ و ترزا می هم بین سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ نخست وزیر بریتانیا بودند.

لیز تراس نخست وزیر بریتانیا

زنان در راس 15 کشور اروپایی

پادشاه سابق بریتانیا نیز یک زن (ملکه الیزابت دوم) بود که بعد از ۷۰ سال سلطنت، در سن ۹۶ سالگی درگذشت. در اسکاتلند یکی از ۴ کشور تشکیل دهنده بریتانیا نیز یک زن به نام  نیکولا استورجن از سال ۲۰۱۴ تاکنون نخست وزیر است. 

 اتحادیه اروپا – خانم “اورزولا فون در لاین

همچنین در اتحادیه اروپا نیز ریاست عالی ترین نهاد یعنی کمیسیون اروپا هم برعهده یک زن یعنی خانم “اورزولا فون در لاین” است. کمیسیون اروپا متشکل از سران کشورهای عضو اتحادیه اروپاست.

اورزولا فون در لاین رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا

زنان در راس 15 کشور اروپایی

“اورزولا فون در لاین” ۶۳ ساله شهروند آلمان است و قبلا در کشورش وزیر دفاع هم بود. او قبل از این در آلمان سمت های “وزیر کار و امور اجتماعی”، “وزیر امور خانواده، سالمندان، زنان و جوانان” را برعهده دارد.

     ۲- فرانسه – نخست وزیر: الیزابت بورن

“الیزابت بورن” کار خود را به عنوان نخست وزیر فرانسه در سال جاری میلادی آغاز کرد. او دومین زن در تاریخ فرانسه است که تاکنون این سمت را داشته است. 

الیزابت بورن نخست وزیر فرانسه

زنان در راس 15 کشور اروپایی

“وزیر کار، اشتغال و ادغام فرانسه”،” وزیر محیط زیست، توسعه پایدار، ترابری و مسکن”، “وزیر ترابری فرانسه” سمت های قبلی وی است.

     ۳- یونان – رئیس جمهوری: ایکاترینی ساکیلاروبولو

ایکاترینی ساکیلاروبولو در سال ۲۰۲۰ به عنوان اولین رئیس جمهوری زن در یونان انتخاب شد. البته در یونان، کشور پارلمانی است و نخست وزیر، قدرت اجرایی اول کشور است.

ایکاترینی ساکیلاروبولو رئیس جمهوری یونان

زنان در راس 15 کشور اروپایی

او یک قاضی است و قبلا هم برای اولین بار ریاست عالی ترین دادگاه یونان را هم در دست داشت.

     ۴- سوئد – نخست وزیر: ماگدالینا اندرسون

“ماگدالنا اندرسون” ۵۵ ساله سیاستمدار سوسیال دموکرات، از سال ۲۰۲۱ نخست وزیر سوئد است. او تحصیلکرده اقتصاد دانشگاه استکلهم است.

ماگدالینا اندرسون نخست وزیر سوئد

زنان در راس 15 کشور اروپایی

     ۵- دانمارک – نخست وزیر: مته فردریکسن

مته فردریکسن ۴۴ ساله از سال ۲۰۱۹ تاکنون در سمت نخست وزیری است. او ۲ فرزند دارد و هم اکنون رهبر حزب سوسیال دموکرات دانمارک را برعهده دارد. وی قبلا وزیر دادگستری و وزیر کار بود.

مته فردریکسن نخست وزیر دانمارک

زنان در راس 15 کشور اروپایی

     ۶- مولداوی – رئیس جمهوری: مایا ساندو  / نخست وزیر: ناتالیا گافریلیتاگ

در مولداوی رئیس جمهوری و نخست وزیر، هر دو زن هستند. “مایا ساندو” در نوامبر ۲۰۲۰ به عنوان اولین زن رئیس جمهوری مولداوی انتخاب شد. او فارغ التحصیل هارآورد است؛ هم اکنون ۵۵ سال دارد و وزیر آموزش و پرورش و عضویت پارلمان از سوابق اوست. “ناتالیا گافریلیتاگ” ۴۴ ساله هم در جایگاه نخست وزیری مولداوی است. او قبلا وزیر اقتصاد و عضو پارلمان بود. 

مایا ساندو  رئیس جمهوری مولداوی

زنان در راس 15 کشور اروپایی

  ناتالیا گافریلیتاگ نخست وزیر مولداوی

زنان در راس 15 کشور اروپایی

     ۷- کوزو – رئیس جمهوری : ویوسا عثمانی

ویوسا عثمانی ۴۰ ساله از سال ۲۰۲۱ رئیس جمهوری کوزوو است. او قبل از این در سمت های جانشین رئیس جمهوری و رئیس پارلمان فعالیت می کرد. او دارای تحصیلات دکتری حقوق از دانشگاه پیتسبورگ (جانستاون)، پنسیلوانیا امریکاست. کشور مسلمان نشین کوزوو از صربستان جدا شد و هم اکنون استقلال آن از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته شده است اما همچنان از سوی صربستان، روسیه و چین، به رسمیت شناخته نشده است. کوزوو هنوز در سازمان ملل متحد هم عضو نیست.

ویوسا عثمانی رئیس جمهوری کوزوو

زنان در راس 15 کشور اروپایی

     ۸- صربستان – نخست وزیر: آنا برنابیتش

آنا برنابیچ ۴۶ ساله از سال ۲۰۱۷ نخست وزیر صربیا (صربستان) است. قبلا هم وزیر دارایی و وزیر ادارهٔ امور عمومی و دولت محلی بود. او دارای مدرک مدیریت راهبردی کسب و کار از دانشگاه هال در بریتانیاست. وی همچنین اعلام کرده فردی همجنسگراست.

آنا برنابیتش نخست وزیر صربستان
زنان در راس 15 کشور اروپایی

     ۹- گرجستان – رئیس جمهوری: سالومه زورابیشویلی

سالومه زورابیشویلی رئیس جمهوری گرجستان
زنان در راس 15 کشور اروپایی

سالومه زورابیشویلی ۷۰ ساله از سال ۲۰۱۸ در سمت رئیس جمهوری گرجستان است. او قبلا رهبری “حزب راه” را برعهده داشت و وزیر امور خارجه و نماینده پارلمان بود. وی همچنین متولد پاریس است و بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ سفیر فرانسه در گرجستان بود. او فارغ التحصیل مؤسسه مطالعات سیاسی پاریس و دانشگاه کلمبیا امریکاست و ۲ فرزند دارد.

     ۱۰- مجارستان – رئیس جمهوری: کاتالین نوواک

کاتالین نواک ۴۵ ساله از سال ۲۰۲۲ کار خود را آغاز کرده است. او قبلا وزیر امور خانواده و نماینده پارلمان بود. ۳ فرزند دارد و فارغ التحصیل اقتصاد در دانشگاه کوروینوس بوداپست (کارشناسی ارشد) و حقوق دانشگاه سگد (جی‌دی) مجارستان است.

کاتالین نوواک رئیس جمهوری مجارستان

زنان در راس 15 کشور اروپایی

     ۱۱- اسلواکی – رئیس جمهوری: زوزانا چاپوتووا

زوزانا چاپوتووا ۴۹ ساله، ۲ دختر دارد. او از سال ۲۰۱۹ تاکنون در سمت ریاست جمهوری اسلواکی است. او فارغ التحصیل دانشگاه “کمنیوس براتیسلاوا”در رشته حقوق است و ۲ فرزند دارد.

زوزانا چاپوتووا رئیس جمهوری اسلواکی

زنان در راس 15 کشور اروپایی

     ۱۲- لیتوانی – نخست وزیر : اینگریدا سیمونیت

اینگریدا سیمونیت نخست وزیر لیتوانی
زنان در راس 15 کشور اروپایی

اینگریدا سیمونیت ۴۷ ساله از سال ۲۰۱۶ نخست وزیر است. او قبلا وزیر دارایی بود. وی علاوه بر زبان مادری (لیتوانیایی)، به انگلیسی، لهستانی و روسی و همچنین سوئدی در سطح پایه صحبت می‌کند. اینگریدا سیمونیت ازدواج نکرده و فرزندی ندارد.

     ۱۳- استونی – نخست وزیر: کایا کالاس

کایا کالاس ۴۵ ساله ۳ فرزند دارد و از سال گذشته در سمت نخست وزیری استونی است. او رهبر “حزب اصلاحات” است. علاوه بر زبان استونی، به زبان های انگلیسی، روسی و فرانسوی هم مسلط است. تحصیلات کایا در دانشگاه تارتو (بی‌ای) و مدرسه تجارت استونی (مدیریت ارشد کسب‌وکار) است.

کایا کالاس نخست وزیر استونی

زنان در راس 15 کشور اروپایی

     ۱۴- ایسلند – نخست وزیر: کاترین یاکوبسدوتیر

کاترین ۴۶ ساله از ۲۰۱۷ تاکنون در این سمت است. او قبل از این وزیر آموزش، علم و فرهنگ ایسلند بود. او ۳ پسر دارد.

کاترین یاکوبسدوتیر نخست وزیر ایسلند

زنان در راس 15 کشور اروپایی

     ۱۵ – فنلاند – نخست وزیر: سانا مارین

 سانا مارین در سال ۲۰۱۹ یعنی وقتی ۳۳ ساله بود سمت نخست وزیری را برعهده گرفت. در آن مقطع وی به عنوان جوان ترین نخست وزیر جهان مطرح شد. او عضو حزب سوسیال دموکرات فنلاند و از سال ۲۰۱۵ نماینده پارلمان است. سانا فارغ التحصیل دانشگاه تامپره (فوق لیسانس علوم اداری) است؛ در سال ۲۰۱۸، ازدواج کرد و یک دختر به نام ” اِما ” دارد.

سانا مارین نخست وزیر فنلاند
زنان در راس 15 کشور اروپایی

Email
چاپ
آخرین اخبار