به اعتلای کشورمان معتقدیم

آرد بادام‌زمینی؛ منبع پروتیینی با چربی های مفید

آرد بادام‌ زمینی مقدار کمی چربی دارد و از همین‌رو انتخاب خوبی در دوران رژیم‌های غذایی محسوب می‌شود. علاوه بر این منبع غنی از ویتامین‌ها مانند ویتامین‌های E،B1،B2،B9، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن، مس، سلنیوم و روی است. همچنین، آرد بادام زمینی منبع غنی از اسیدهای آمینه ضروری نیز محسوب می‌شود. اما چرا آرد بادام‌زمینی را در رژیم غذایی مان بگنجانیم؟

     پایگاه خبری آبتاب:

آرد بادام‌زمینی؛ منبع پروتیینی با چربی های مفید

منبع غنی پروتئین

دریافت کافی پروتئین برای بازسازی و تقویت عضلات ضروری است و آرد بادام‌زمینی می‌تواند انتخاب خوبی در این زمینه باشد زیرا حاوی پروتئین بالایی است. این محصول غذایی به‌خصوص برای ورزشکاران و افرادی که به‌دلیل رژیم گیاهخواری ممکن است به‌اندازه کافی پروتئین دریافت نکنند، توصیه می‌شود. یکی دیگر از مزایای آرد بادام‌زمینی این است که برخلاف منابع پروتئین حیوانی همراه با کلسترول نیست. گرچه مقدار کم کلسترول مشکل‌ساز نیست اما دریافت مداوم آن می‌تواند خونرسانی به سلول‌های عضلانی را مختل کند و به‌تدریج زمینه‌ساز مشکلات جدی سلامت شود.

    تسهیل در کنترل وزن

تاثیر آرد بادام‌زمینی در کنترل وزن از آنجاست که به‌دلیل مقدار فراوان فیبر، پروتئین، چربی‌های مفید و دیگر ریزمغذی‌ها احساس سیری را افزایش می‌دهد. پروتئین‌ها و چربی‌ها نیز هضم آهسته‌ای دارند که در نتیجه تمایل به غذاخوردن مداوم کاهش پیدا می کند. مصرف آرد بادام‌زمینی همچنین در کنترل قند خون نیز تاثیر دارد و به‌دلیل جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون، اشتها در طول روز بهتر کنترل می‌شود.

منبع غنی از چربی‌های مفید

چربی‌های موجود در بادام‌زمینی از نوع اسیدهای چرب غیراشباع تک‌مولکولی هستند که برای سلامت بدن توصیه می‌شوند. این چربی‌ها برای عملکرد مغز ضروری هستند، التهابات بدن را کاهش می‌‌دهند، سطح کلسترول مفید (HDL) را بالا می‌برند و از قلب محافظت می‌‌کنند.

پیشگیری از پیری زودرس

بادام‌زمینی سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها از جمله رزوراتول است که در حفظ سلامت قلب تاثیر دارد. این آنتی‌اکسیدان‌ها با التهابات بدن مقابله می‌کنند و مانع از عملکرد رادیکال‌های آزاد می‌شوند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که تحت‌تاثیر آلودگی هوا، تغذیه ناسالم و… در بدن به‌وجود می‌آیند و زمینه‌‌ساز پیری زودرس و بروز سرطان‌ها می‌شوند.

پیشگیری از ناهنجاری‌های جنین

آرد بادام‌زمینی یکی از منابع غنی اسیدفولیک محسوب می‌شود. اسیدفولیک یا ویتامینB9 نقش مهمی در تشکیل سلول‌های عصبی جنین دارد و از همین‌رو تامین آن در ابتدای بارداری ضرورت دارد. البته به‌طور کلی این ویتامین برای تشکیل سلول‌های جدید همواره لازم است. دریافت کافی این ویتامین در دوران بارداری همچنین از زایمان زودرس و افسردگی پس از زایمان نیز جلوگیری می‌کند.

 بهترین منبع آرژنین

بادام‌زمینی بیشتر از هر خوراکی دیگری حاوی اسید‌‌‌آمینه‌‌ای به‌نام آرژنین است که در آرد آن ۲ برابر خواهد بود. آرژنین باعث اتساع عروق شده، جریان خون را بهبود می‌بخشد و انتقال ریزمغذی‌ها به ماهیچه‌ها را تسریع می‌کند. در نتیجه انرژی بیشتری برای عملکرد عضلات و ریزمغذی‌های لازم برای ترمیم سلول‌های عضلانی تامین می‌کند.

     منبع: سلامت

Email
چاپ
آخرین اخبار