به اعتلای کشورمان معتقدیم

کنترل آلودگی هوا

به گزارش خبرنگار آبتاب، لیلا نصیری سروری و به نقل از گاردین؛ فعالان حفظ محیط زیست در انگلیس به مردم توصیه کردند که از خودرو شخصی یا وسایل گرمایشی دودزا استفاده نکنند تا افراد آسیب پذیر کمتر در معرض خطر باشند. آنها با راه اندازی کمپین های تبلیغاتی از دولت خواستند که از مردم بخواهد تا در زمان اوج آلودگی هوا ورزش نکنند، از خانه خارج نشوند و از وسایل گرمایشی هیزمی استفاده نکنند. دولت به افراد جامعه به ویژه افراد مسن و کسانی که مشکلات ریوی یا قلبی دارند توصیه کرد که از انجام فعالیت شدید بدنی خودداری کنند، حتی به افراد سالم هم توصیه شده است که اگر علائمی مانند سرفه و یا گلودرد دارند؛ در فضای باز تردد نکنند. با این وجود فعالان مبارزه با آلودگی هوا اعتقاد دارند که اعمال محدودیت برای افراد مسن یا بیمار راهکاری مؤثر نیست و باید منابع آلودگی هوا را حذف کرد.

جمیما هارتشورن از مرکز درمانی ریه می‌گوید: “در سالهای اخیر مردم لندن با بالاترین میزان آلودگی مواجه بوده اند که برای سلامتی آنها بسیار مضر است. آنچه که ما اکنون به آن نیاز داریم این است که از هر لندنی دعوت کنیم تا از برای تردد از وسائل نقلیه عمومی استفاده کنند و از به کار بردن وسایل دود زا خودداری کنند. اینکه صرفاً از افراد آسیب پذیر بخواهیم تا ورزش نکنند، بدون اینکه از دیگران بخواهیم سهم خود را در کاهش آلودگی هوا ایفا کنند؛ ناعادلانه است. سایر افراد جامعه نباید از انجام مسئولیت خود شانه خالی کنند.”

داگ پار، دانشمند ارشد صلح سبز در بریتانیا، گفت: “اینکه به مردم بگوییم تا در هنگام افزایش سطح آلودگی هوا ورزش نکنند، مانند این است که از قربانیان دزدی بخواهیم که سعی کنند مورد دزدی قرار نگیرند. در واقع، بایستی که مردم آگاه باشند و هشدارهای بهداشتی را جدی بگیرند. آنها باید از خودروهای شخصی در این مدت استفاده نکنند و کاربرد وسایل دود زا ممنوع شود. تنها با حذف عوامل آلودگی هواست که می توان سلامت را به جامعه برگرداند. میزان خطرناک آلودگی هوای لندن قطعاً تقصیر کسانی نیست که می خواهند برای دویدن و ورزش کردن از خانه بیرون بروند.”

در همین راستا، وزارت محیط زیست دستورالعمل‌هایی منتشر کرده، اما از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده است. صدیق خان شهردار لندن، نیز گفته که پایتخت ممکن است به دلیل خطر بحران پاندمی کووید-۱۹ که افراد بیشتر از وسایل نقلیه شخصی استفاده می کنند؛ دچار بحران شدید آلودگی هوا شود. او از مردم خواست تا فقط در صورت ضرورت رانندگی کنند، اما هیچ پیام رسمی از دفتر وی مبنی بر ترغیب لندنی‌ها به ترک استفاده از خودروهای شخصی یا ماندن در خانه و یا عدم استفاده از هیزم برای تولید گرما وجود نداشت.

     منبع:  https://www.theguardian.com

Email
چاپ
آخرین اخبار