به اعتلای کشورمان معتقدیم

صلاحیت دیوان عدالت اداری

     امتداد-محمد جعفری: پیرو تصمیم اخیر نمایندگان مجلس انقلابی، دیوان عدالت اداری برای بررسی و رسیدگی به تصمیمات و مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی، شورایعالی فضای مجازی و شورایعالی امنیت ملی فاقد صلاحیت خواهد شد.

طیبه سیاوشی شاه عنایتی، نماینده پیشین مردم تهران در مجلس دهم در گفتگویی با امتداد، ضمن اشاره به تبعات و پیامدهای چنین تصمیمی، اظهار داشت: تا دیروز که صحبت‌های یکی از نمایندگان درباره ازدواج دختران ایرانی با شیعیان تبعه کشورهای همسایه به نقل محافل رسانه‌ای بدل شده بود و متاسفانه این اتفاق مهم و قابل توجه به حاشیه رانده شده و مغفول ماند. این موضوع مهم و اساسی که سوی توجه آن به مسائل مهم برمی‌گردد، مورد غفلت قرار گرفته و آنگونه که باید و شاید توجه افکار عمومی و رسانه‌ها را به خود جلب نکرده است.

     مجلس با این تصمیم، حق قانونگذاری را از خود سلب می‌کند

به عقیده من، مجلس با این تصمیم به نوعی، حق قانونگذاری را از خود سلب می‌کند. در واقع، ورود دستگاه‌های متعدد به حوزه قانونگذاری هم با قانون اساسی منافات داشته و هم با تاسف باید گفت که به امری عادی بدل شده است. امری که اصلا به صلاح کشور نیست.

تا الان وضعیت به این شکل بوده، خود مجلس که متولی نظارت بر اجرای قانون بوده، نتوانسته به خوبی از ابزار نظارتی خود بهره گرفته و بر حسن اجرای قوانین مصوب، نظارت کافی داشته باشد.

     مجلس با این تصمیم پا روی رای همان مردمی می‌گذارد که حق قانونگذاری را به او تفویض کردند

مجمع تشخیص مصلحت و وضعیت این نهاد در امر قانونگذاری را شاهد هستیم و در کنار آن، شورایعالی انقلاب فرهنگی هم روز به روز بر دایره اختیاراتش افزوده شده و شورایعالی فضای مجازی نیز چنین وضعی را تجربه می‌کند. فراتر از این اینکه مجلس دست به چنین تصمیمی زده، نباید از این بدعت غافل شویم که پارلمان پا روی رای همان مردمی می‌گذارد که حق قانونگذاری را به او تفویض کردند. متاسفانه ایجاد دستگاه‌های متعدد قانونگذاری در کشور، تحدید حقوق مردم را به دنبال دارد و نباید از تبعات آن غافل باشیم. 

مسلماً بعد از آن مطالبه‌ای که به شکل بسیار گسترده‌ای در خصوص مخالفت با طرح صیانت مطرح شد، نشانگر ارتباط تنگاتنگ مردم در فضای مجازی بود. فضایی که به هر حال، مردم در آن علم آموخته یا دست به کسب و کار خود می‌زنند و زندگی آن‌ها، ارتباط نزدیکی به وجود این فضا دارد. من در دولت دوازدهم از نزدیک شاهد این بودم که بسیاری از زنانی که سرپرست خانوار هستند، تمام زندگی و روزمرگی معیشتی خود را از همین راه دنبال می‌کنند.

اما بحث بر سر این است که شما مطالبه مردم را در این عرصه نادیده گرفته و به نوعی اینگونه القا کنید که در رفت و برگشت‌های مختلف این طرح(صیانت) کنار گذاشته شده، ولی از سوی دیگر به صورت قطره‌چکانی و ذره ذره اقدام به محدود کردن روزافزون سرعت و کیفیت اینترنت کنید، فضایی را ایجاد می‌کند که مردم به رغم پیگیری‌های فراوان خود از این روند فرسایشی خسته شده‌اند.

جنگیدن دائم و مطالبه دائمی این حق، زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده و فضای خسته‌کننده‌ای را برای آن‌ها فراهم کرده است. به قدری این کشاکش ایجاد شده و به صورت آرام آرام، امر محدود کردن اینترنت دنبال می‌شود که واقعا توان مقابله هر روزه از مردم گرفته است.

خوب است، کسانی که در رسانه‌ها صاحب صدا هستند، این نکته را گوشزد کنند که بحث مقابله با این طرح به محاق نرود. به عنوان نمونه در همین ماجرای اظهارات اخیر آن نماینده درباره ازدواج دختران ایرانی، شاهد بودیم که این مسئله به متن بدل شده و تصمیم اخیر مجلس درباره حیطه صلاحیت‌های دیوان عدالت اداری در بررسی تصمیمات و مصوبات این سه شورایعالی به حاشیه رانده شده بود.

     تصمیم اخیر مجلس درباره صلاحیت دیوان عدالت اداری در رسیدگی به مصوبات سه شورایعالی، قطعا با طرح صیانت ارتباط دارد

در حالی که این مسئله از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار بوده و نباید نسبت به تبعات آن غافل باشیم. قطعا این تصمیم اخیر مجلس با طرح صیانت ارتباط دارد. منتها به گونه‌ای دنبال می‌شود که به مانند گذشته برای عموم مردم قابل لمس نیست. کما اینکه حتی کسانی که صدای مردم بودند نیز، روشنگری بایسته‌ای در این باره نداشتند و همین امر به عدم آگاهی مردم از تبعات این تصمیم منجر شد.

     باز هم با این تصمیم مجلس، مردم ضرر می‌کنند

دیوان عدالت اداری، مرجع مهمی در این زمینه بود که شکایت یک نفر به موجب حکم آن، گاها قانونی را که چند سال اجرا می‌شد را به کنار می‌راند. با تصمیم مجلس، حق مسلم از مردم سلب شد و این ملت بودند که در این ماجرا متضرر شدند.

Email
چاپ
آخرین اخبار