به اعتلای کشورمان معتقدیم

قانون توزیع عادلانه آب

     نویسنده: مهندس حسن اشرف گنجوئی – کارشناس رسمی و محقق تأمین آب

     ریاست محترم شرکت سهامی آب منطقه ای استان کرمان

براساس قانون توزیع عادلانه آب که وزارت نیرو را متولی امور آب و ناظر بر عملکرد هر ارگانی در حوزه های آبریز قلمداد و واگذاری دستگاه های حفاری را منوط به امضاء توافقنامه هماهنگی با شرکت­های سهامی آب منطقه ­ای استانی مشروط نموه است. مطالبه گری گروه جهادی مورگن به شرح ذیل می باشد.

۱- ارائه مجوز مطالعه و اجرای پروژه ­های سدهای خاکی گیتری، گروه راین، سپیداران، شصت پیچ، جور کوهبنان، زمال آباد گلباف، و بندهای انحرافی، درختنگوئیه، کشیت، حرمک و کلیه پروژه­ های ذخیره­ سازی ، انتقال آبی که توسط سازمان جهاد کشاورزی در سطح استان اجرا شده است، همچنین مجوزهای طرح­ های تحت عنوان پروژه سد بندی حسن آبادبویه بطول ۲۸ کیلومتر در چهار ردیف هفت کیلومتری پوژه خون سیرجان که توسط اداره کل کشاورزی وقت اجرا و تخریب گردیده، پروژه­ های آبخیزداری احمد آباد دئفه در بالا دست مسجد ابوالفضل رفسنجان و کلیه طرح های اجرا شده تحت عنوان آبخیزداری.

۲- دلایل طراحی بند انحرافی سنگ و سیمانی بر روی رودخانه درختنگوئیه شهداد صرفاً به منظور مهار سیلابها و انتقال به سیستم پخش سیلاب ناکارآئی پائین و نادیده گرفتن آب پایه و یا دائمی رودخانه که برای انتقال به کانال حق آبه بران شهدادی متحمل خسارت پس از هر سیلاب و کاهش آبدهی می­گردند؟

۳- دلایل طراحی و اجرای بند انحرافی بتنی بر روی رودخانه فصلی اندوهجرد در نقطه­ ای که در وهله اول عریض­ ترین گزینه یا پرهزینه و ثانیاً فقط آب پایه را به اندوهجرد منتقل می­ نماید، در حالیکه در بالادست گزینه ­های مناسب و کم­ هزینه برای مهار و انتقال آب پایه و نیز سیلابها برای سیستم پخش سیلاب تغذیه کننده سفره ­های آب زیر زمینی و تقویت آبدهی چاه های اندوجرد و قنوات وجود داشته است. تخریب کانال انتقال آب پایه به اندوهجرد در اولین آبگیری در وضعیت انتقال آب لوله­ های موجود  را چگونه توجیه می­ نمائید؟

۴- آمار دقیق چاه های غیر مجاز ، موقعیت، میزان آبدهی و مالکین آنها؛ همچنین چاه­ های مجاز در سراسر استان.

۵- آمار دقیق چاه های پروانه دار و غیر مجازی که آب مورد نیاز ذوب مس، ذوب آهن ، گل گهر، را از سفره­ های آب زیرزمینی تأمین می­ نماید، عمق هرچاه، آبدهی، کف شکنی ­های انجام شده و وضعیت فعلی آنها.

۶- مطالعات وزارت نیرو در حوزه­ ها و زیر حوزه­ های آبریز استان در جهت اجرای سدهای خاکی کوتاه جهت ذخیره در این زمینه آب منطقه­ ای کرمان قراردادی با شرکت آب بید هم منعقد نموده ارائه یک نسخه از نتایج مطالعات؟

۷- ارائه یک نسخه از مجوزهای صادره برای کلیه پروژه­ های آبخیزداری خاکی، سنگ و سیمانی استان؟

۸- ارائه یک نسخه از سند سازگاری آب استان؟

۹- مشخصات شرکت­های اقماری مرتبط با آب منطقه­ ای کرمان، شرح خدمات قراردادهای آنها و عملکرد میدانی آنها را در استان کرمان ارائه فرمائید.

۱۰- با توجه به وضعیت آب سفره های زیر زمینی دلایل جابجائی تا ده مرحله­ ای برای چاه­ها در شعاع یکصد متری چیست؟

۱۱- عملکرد شرکت­های اقماری که کار آنها شناسایی چاه­ های غیر مجاز و برنامه­ ریزی برای پلمپ نمودن آنها می­ باشد از تاریخ عقد قرارداد تا کنون چگونه و بیلان کاری آنها چه می­ باشد؟

۱۲- آمار دقیق چاه­ هائی که در سطح شهر کرمان بصورت عمیق از آب سفره­ های زیر زمینی پمپاژ می­ نمایند و کاربری آنها چه می­ باشد، چه تعداد از آنها آب را به خارج از شهر منتقل می­ نمایند؟

۱۳- آمار دقیق قنوات استان به تفکیک شهرها، موقعیت مادر چاه، طول قنات، تعداد چاه ­های میله­ای، موقعیت مظهر قنات، اراضی آبخور، وضعیت فعلی قنات، میزان آبدهی، آمار قنواتی که در اثر پائین رفتن آب سفره های زیر زمینی بائر شده اند؟

۱۴- آمار چاه­ هائی که در پروسه ده سال گذشته برای تأمین آب شرب در سراسر استان حفاری شده ­اند و وضعیت فعلی آنها؟

۱۵- آمار قنواتی که در پروسه ده سال گذشته به تأمین آب شرب اختصاص پیدا کرده­ اند و وضعیت فعلی آنها؟

۱۶- از آنجائی­که بخش عمده سیلابهائیکه  از مناطق کوهستانی راور سرازیر می­ شوند به کلوته­ های شهداد منتهی می­ شوند، دلایل عدم برنامه­ ریزی شرکت سهامی آب منطقه­ ای کرمان برای تأمین آب مورد نیاز راور.

شایان ذکر است که این نامه به همراه اعضاء و دبیر محترم ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کرمان (حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای مولا) خطاب به وزیر محترم وقت نیرو در مورخ ۱۴۰۰/۹/۱۴ پس از اتمام جلسه حضوری تقدیم مدیر عامل و با دستور ارجاع و تهیه پاسخ به شماره ۱۸۶ مورخ ۱۴۰۰/۹/۱۴ ثبت دبیرخانه آب منطقه‌ای گردیده و متأسفانه تا این تاریخ بدون پاسخ مانده است.

Email
چاپ
آخرین اخبار