به اعتلای کشورمان معتقدیم

دکترعباس ریاضی‌کرمانی

     نویسنده: دکتر فاطمه مهسا کارآموزیان

  ۱۴ اسفند سالروز درگذشت دکتر عباس ریاضی‌کرمانی است. او ( زاده مهر ۱۲۸۶ کرمان – درگذشته ۱۴ اسفند ۱۳۶۷ کرمان) ریاضیدان و منجم می باشد.  

ریاضی کرمانی، تحصیلات ابتدایی و سیکل اول را در کرمان گذراند و سپس در تهران، تحصیلات سیکل دوم را در دارالمعلمین مرکزی و تحصیلات ریاضی را در دارالمعلمین عالی به‌پایان رسانید و در سال ۱۳۱۱ با پنجمین گروه دانشجویان اعزامی، به‌فرانسه رفت و با گرفتن لیسانس و دکترای دولتی ریاضی و دیپلم عالی نجوم از دانشگاه سوربن، درسال ۱۳۱۷ به‌میهن بازگشت. او با شروع تدریس در دانشکده علوم دانشگاه تهران، دانشکده افسری و هنرستان فنی راه‌آهن و آموزشگاه علمی پست و تلگراف، زندگی پربار و سرشار از آموزش و پژوهش خود را در زمینه‌های ریاضیات عالی و هیئت و نجوم آغاز کرد.
وی در سالهای بعد نیز با گسترش دانشگاه‌های کشور، در دانشگاه‌های تبریز، جندی‌شاپور، ساری و همچنین دانشکده الهیات و ادبیات تهران به‌تدریس رشته‌های نجوم و ریاضیات پرداخت و نیز به‌عضویت فرهنگستان ایران و شورای عالی فرهنگ کشور انتخاب شد.
از کارهای ارزشمند پژوهشی وی، استخراج تقویم رسمی کشور بر اساس محاسبات دقیق علمی جدید بود که از سال ۱۳۱۹ آغاز شد و تا سال ۱۳۷۰ یعنی به مدت نیم قرن ادامه داشت. به‌علاوه تقویم هجری قمری را برای کشورهای اسلامی نیز همه‌ساله به افق آن مناطق استخراج می‌کرد که همه ساله از طریق وزارت امورخارجه برای آنان فرستاده می‌شد. تألیفات و مقالات وی متعدد است و از آن میان کتابهای هیئت، مثلثات کروی، مقدمه بر نجوم عالی، تقویم عالی، تقویم تطبیقی یکصد و سی ساله ایران و جدولهای طلوع و غروب اذان شرعی شهرهای بزرگ کشور و پایتخت‌های مهم جهان را می‌توان نام برد.
او کتاب قبله شهرستانها و جدولهای ساعات شرعی برای کلیه عرض‌های جغرافیایی از ۶ درجه تا ۶۰ درجه را نیز به‌پایان رسانده بود. انجمن ریاضی ایران به مقالات برتر ارائه شده در کنفرانس‌های سالانه ریاضی کشور جایزه‌ای با عنوان جایزه ریاضی کرمانی اهداء می‌کند. دکتر عباس ریاضی کرمانی در ۸۱ سالگی در کرمان درگذشت.

Email
چاپ
آخرین اخبار