به اعتلای کشورمان معتقدیم

فواید غلبه بر ترس ها

     نویسنده: دکتر زهرا رجبی پور

ترس (Fear) هیجانی بنیادی است که از ما محافظت می‌کند. احساس ترس از فرآیندی در بدن ناشی می‌شود و به‌وسیله چیزی که می‌بینیم، می‌شنویم، لمس می‌کنیم، می‌چشیم یا بو می‌کنیم، برانگیخته می‌شود. این مناظر، صدا‌ها و احساس‌ها می‌توانند ناشی از جهان بیرون یا ناشی از تخیلات ما باشند.

     چرا وقتی هیچ خطری واقعی وجود ندارد اینطور احساس می کنم؟

انسان های اولیه به پاسخ های سریع و قدرتمند ناشی از ترس احتیاج داشتند، زیرا اغلب در شرایط خطر جسمی قرار داشتند. با این حال، ما دیگر در زندگی مدرن با تهدیدهای مشابه روبرو نیستیم.

این وجود، ذهن و بدن ما هنوز به همان شیوه  اجداد اولیه مان کار می کنند و ما نسبت به نگرانی های مدرن مثل قبوض، مسافرت و موقعیت های اجتماعی واکنش های یکسانی داریم. اما ما نمی توانیم از این مشکلات فرار یا به شکل فیزیکی با آن ها برخورد کنیم!

احساس فیزیکی ترس به خودی خود می تواند ترسناک باشد، به خصوص اگر آن ها را تجربه می کنید و نمی دانید چرا یا وقتی متناسب با وضعیت نیستند. به جای هشدار دادن در مورد یک خطر و آماده کردن شما برای پاسخ به آن، ترس یا اضطراب می تواند برای هر گونه تهدید ذهنی، که ممکن است خیالی یا جزئی باشد، ایجاد شود.

     در حد امکان با ترس خود روبرو شوید.

اغلب ما به طرف حوادثی میرویم که از مواجهه با آن میترسیم. بنابراین اگر از تنهایی بترسید، تنهایی را برای خود ایجاد می­کنید. اگر از بدهکار بودن بترسید، همان را تجربه می­کنید. این شیوه زندگی ما انسانها را برای رشد و پیشرفت تشویق می­کند.

اگر همیشه از موقعیت هایی که باعث ترس شما می شود، دوری می کنید، ممکن است از کارهایی که می خواهید یا باید انجام دهید، دست بکشید. شما نمی دانید که آیا اوضاع همیشه به همان شکلی که انتظار دارید بد است، بنابراین فرصتی را برای دست یافتن به نحوه مدیریت ترس خود و کاهش اضطراب را از دست می دهید. اگر این الگو را پیش بگیرید، مشکلات اضطراب افزایش می یابد. قرار گرفتن در معرض ترس ها خود می تواند روشی مؤثر برای غلبه بر این اضطراب باشد.

“فقط با رفتن به اعماق است که می­ توان گنجینه زندگی را بازیافت، آنجا که پایتان می­لغزد، گنجتان پنهان است. همان غاری که از ورود به آن می­ترسید، می­تواند منشا آن گنجی باشد که در جستجویش بودید.’’

ژوزف کمبل

     توصیه های امام علی برای مقابله با ترس

ایشان می فرمایند: “ذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِیهِ، فَإِنَّ شِدَّهَ تَوَقِّیهِ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنْهُ (هنگامی که از چیزی می ترسی ،خود را در آن بیفکن،زیرا گاهی ترسیدن از چیزی ،از خود آن سخت تر است).”

بارها و بارها این موضوع ثابت شده است که انسان زمانی که ترس از چیزی دارد مدام در استرس و ناراحتی و پریشانی به سر می برد ولی وقتی انسان خود را در آن میندازد مشاهده می کند که کنار آمدن با آن بسیار راحت تر از چیزی بود که فکر می کرد علت این امر و مشکل روانی بسیار واضح است چرا که تا زمانی که انسان وارد یک چیزی نشده است فقط در وحشت و پریشانی قرار دارد و مدت های طولانی این درد و رنج ادامه دارد ولی وقتی خود را در آن بیافکند امکان دارد در عرض چند دقیقه تمام شود. و اگر این کار را نکند احتمالات مختلفی پدیدار می شود که مواجه شدن با آن ها بسیار سخت تر است اتفاقی است که ترس در او به وجود آورده است به همین علت با افزایش رنج و درد رو به رو می شود. 

     مراحل روبرو شدن با ترس ها

به طور کلی روش های خود درمانی ارزش امتحان کردن را دارند و میتوانند تاثیر زیادی بر روی شدت ترس های شما بگذارند. صبور باشید و با استفاده از روش های غلبه بر ترس که در ادامه با آن ها آشنا میشوید زندگی خود را تغییر دهید. مؤثرترین روش غلبه بر ترس این است که شما در یک شرایط کنترل شده و امن با ترس خود رو به رو شوید. این تمرین به شما کمک میکند روش کنترل استرس و گذر از آن را به مرور زمان یاد بگیرید. زمانی که با ترس خود رو به رو شوید؛ میفهمید که آنقدرها هم که فکر میکردید با وضعیت ترسناکی رو به رو نیستید!. این نکته بسار اهمیت دارد که شما این تمرین را با موقعیت های ساده که قابلیت کنترل آن را دارید شروع کنید و به مرور زمان از نردبان ترس هایتان بالا بروید. توصیه های زیر به شما در رو به رو شدن با ترس هایتان کمک میکند:

     ۱. فهرستی از ترس هایتان تهیه کنید.

یک کاغذ بردارید و به طور کامل به موقعیت های مختلف زندگی خود فکر کنید. در چه شرایطی دچار استرس های شدید میشوید و چه چیزهایی به شکل غیر طبیعی شما را میترسانند؟ تمام این موارد را بنویسید و یک لیست از ترس های خود ایجاد کنید.

     ۲. برای هر ترس یک نردبان ترسیم کنید.

منظور از نردبان، ترسیم مراحل طبقه بندی شده ترس شماست. یعنی برای هر ترس خود مراحلی را مشخص کنید که از کم تا زیاد شما را میترساند. مثلا اگر از ارتفاع میترسید؛ در کمترین حالت چه ارتفاع و چه مکانی شما را نگران میکند؟ این موقعیت را یادداشت کنید و به ترتیب از نردبان خود بالاتر بروید. موقعیت هایی که بیشتر شما را نگران میکنند یادداشت کنید و یک نردبان برای ترس خود ترسیم کنید.

     ۳. شروع به بالا رفتن از نردبان کنید.

برای رو به رو شدن با ترس های خود از اولین مرحله نردبان شروع کنید و سعی کنید به آرامی خودتان را در یک موقعیت کنترل شده برای مواجهه با ترستان قرار دهید. تا زمانی که در غلبه بر ترس خود در مرحله اول موفق نشدید و احساس راحتی در آن شرایط نداشتید؛ سراغ مرحله بعد نروید. یادتان باشد میتوانید از یک دوست یا فرد همراه در این راه کمک بگیرید. علاوه بر این حتما به عملی بودن تجربه توجه کنید و سعی کنید یک موقعیت کنترل شده برای خود ایجاد کنید.

     ۴. تکرار مراحل قبلی

مطمئن باشید تمرین مداوم به شما کمک میکند راحت تر با شرایط خود کنار بیایید. این تنها شما نیستید که ترس را تجربه میکنید و افراد بسیاری قبل از شما توانسته اند که بر ترسشان غلبه کنند. همه ما میدانیم که شما در زمان رو به رو شدن با ترس خود، نگران خواهید شد. اما یادتان باشد که این تجربه موقتی است و شما با تلاش مداوم میتوانید به طور کامل ترس خود را از بین ببرید.

 

Email
چاپ
آخرین اخبار