به اعتلای کشورمان معتقدیم

طب سنتی یا طب جدید؟

     نویسنده: دکتر مریم آزادپور – متخصص جراحی عمومی از دانشگاه تهران با ۱۵ سال سابقه فعالیت در بیمارستانهای دولتی و خصوصی کرج در زمینه بیماریهای پستان و انورکتال

طب سنتی یا طب جدید؟ این سؤالی است که برای بسیاری از بیماران در اثر تبلیغات در فضاهای مجازی پیش آمده و من به عنوان یک پزشک متخصص وظیفه خودم میدانم که توضیحاتی راجع به این موضوع برای خوانندگان عزیز بدهم که بتوانند درست تصمیم گیری کنند.  نوشتن این مقاله از آنجا به ذهنم رسید که بیماری را با سرطان پیشرفته پستان به درمانگاهی که کار میکنم آوردند که مدتی تحت درمان طب سنتی بوده و در مرحله ای مراجعه کرده بود که کاری از دست طب مدرن هم برای بیمار برنمی آمد! من که یک جراح عمومی هستم و طب مدرن را آموزش دیده ام، در بسیاری از موارد در درمان هایم از داروهای گیاهی استفاده میکنم و در بسیاری موارد بسیار مؤثر و عالی هستند؛ اما داروهایی که استفاده میکنم توسط کارخانه های داروسازی بسته بندی شده و میزان مشخصی را برای هر وعده بصورت قرص و یا پودر بسته بندی کرده اند که عارضه نداشته باشد، زیرا داروهای گیاهی نیز گاهی در شرایط خاص میتوانند عوارض کشنده داشته باشند.                

در واقع طب مدرن ادامه جریان طب سنتی است. هیچ منافاتی با هم ندارند، اما مسئله مهم این است که بدست چه کسی استفاده شود. متأسفانه بسیاری افراد سودجو از نادانی و ترس مردم  از درمان هایی مثل جراحی یا شیمی درمانی، سوء استفاده میکنند و دست به تبلیغات غیرواقعی در مورد طب سنتی میزنند، در حالیکه طب سنتی گذشته ی طب مدرن است و نمیتواند توانایی بیشتری از طب مدرن داشته باشد، مثال خیلی واضحی که میتوانم در این مورد بزنم مقایسه درشکه با ماشین می باشد، درست است که درشکه یک زمانی اختراع بسیار مفیدی بوده ولی به هیچ وجه در حال حاضر قابل مقایسه با ماشین نمی باشد و تصور کنید گروهی شروع به تبلیغ درشکه کنند که مثلا دود تولید نمی کند یا تصادفات با درشکه به اندازه ماشین کشنده نیست و غیره!

ولی خب مسلماً توانایی آن قابل مقایسه با ماشین نیست. درسته؟ تفاوت طب سنتی و مدرن دقیقا همین است. همین اواخر کتابهای دانشمندان بزرگ ایرانی «ابن سینا» و «رازی» در دانشگاههای اروپا تدریس میشده، تحقیقات بسیاری روی مطالب آنها صورت گرفته و طب مدرن نتیجه همان تحقیقات و پیشرفتهاست؛ پس طب مدرن اصلا با طب سنتی منافاتی ندارد و طب سنتی مادر طب مدرن است. اما نکته مهم این است که اساس درمان یک بیماری تشخیص می باشد، در صورتی که تشخیص درست صورت گیرد، درمانهای مختلف میتواند مؤثر باشند، ولی اغلب کسانی که در زمینه طب سنتی تبلیغات واهی میکنند؛ هیچ تجربه ی پزشکی ندارند و بیماران را علامتی درمان میکنند که بسیار خطرناک است. به عنوان مثال یک علامت را مثال میزنم خونریزی گوارشی، این یک علامت است ولی حداقل ده بیماری میتواند عامل آن باشد و از آنجا که روش درمان هر یک از آنها از زمین تا آسمان با هم فرق میکند، وقتی قرار باشد به دست یک فرد نادان از نظر تشخیص بیماریها درمان شود، همه با یک روش درمان میشوند. این کار در بعضی موارد ممکن است مشکل چندانی برای بیمار ایجاد نکند، اما در بسیاری موارد به علل مختلف میتواند به قیمت جان بیمار تمام شود. مثلا، در صورتیکه بیمار مبتلا به نوعی از سرطان باشد که تشخیص آن فقط از عهده طب مدرن بر می آید و متأسفانه شیوع بیماریهای سرطانی در تمام دنیا افزایش یافته، درمان با طب سنتی نه تنها هیچ فایده ای ندارد و این را به جرأت می گویم که واقعا هیچ فایده ای ندارد بلکه تنها باعث پیشرفت سرطان میشود و زمان ارزشمند را از بیمار می گیرد و آن زمان که قرار است درمان طب جدید مؤثر باشد و سرطان را ریشه کن کند از دست خواهد رفت و زمانی بیمار به پزشک مراجعه می کند که واقعا غیرقابل درمان شده و این برای من جراح بسیار دردناک است. این افراد جاهل که دست به این طرق درآمدزایی برای خودشان می زنند، هیچ مسئولیتی هم قبول نمی کنند و اغلب بیماران هم چون میدانند که مقصر خودشان بوده اند که از ابتدا به پزشک مراجعه نکرده اند از آنها شکایتی ندارند و خیلی راحت از کنار چنین ضرر جانی که به آنها وارد شده رد می شوند و متأسفانه، این روشهای خطرناک همینطور ادامه دارند و تنها راه حل آگاهی مردم است و من سعی کردم به زبان ساده توضیحاتی برای خوانندگان عزیز بدهم، تصمیم گیری با خود شما!

 

 

Email
چاپ
آخرین اخبار