به اعتلای کشورمان معتقدیم

بعد از شکایت ما ضرغامی دستور داد آثار استاد شجریان پخش نشود

به گزارش آبتاب، محمد حسین آقاسی؛ وکیل خانواده محمدرضا شجریان با اشاره به عکسی که اخیراً عزت‌الله ضرغامی از مزار محمدرضا شجریان منتشر کرده است و حواشی آن گفت که اختلاف بین مرحوم استاد شجریان با صداوسیما از قدیم وجود داشت و مربوط به دوران عزت‌الله ضرغامی نبود، اما در دوران ضرغامی و در تیر ماه سال ۱۳۸۸ من از سوی آقای شجریان شکایتی مطرح کردم. وقتی شکایت ما به جریان افتاد و از مقامات صداوسیما به عنوان متهم خواسته شد که حضور پیدا کرده و توضیح بدهند، آقای ضرغامی دستور داد که آثار استاد شجریان پخش نشود؛ البته این درخواست از سوی ما مطرح شد که به جز «ربّنا» سایر آثار استاد شجریان مورد استفاده قرار صداوسیما قرار نگیرد. آقای شجریان نمی‌خواست در صداوسیمایی که حقایق را نمی‌گوید و به موسیقی اهمیت داده نمی‌شود،  آثارش پخش شود. من با استناد به قانونی که مصوب سال ۱۳۰۷ بود و گفته‌ است کسی حق ندارد آثار پدیدآورندگان اثر را بدون اجازه آنها مورد استفاده قرار دهد، شکایت را مطرح کردم و مفهومش این بود که صداوسیما حق ندارد بدون رضایت آقای شجریان، آثار او را پخش کند. آقای ضرغامی همان زمان با رسیدن شکایت ما به دادسرا و دعوت از معاونانش، بخش‌نامه‌ای صادر کرد که بر اساس آن آثار آقای شجریان پخش نشود.

این وکیل دادگستری افزود که فقط وقتی که قرار منع پیگرد دادسرا توسط دادگاه نقض شد و دستور داده شد که مقامات صداوسیما که متهم پرونده ما بودند، جلب به دادسرای شوند ضرغامی نامه‌ای به رییس وقت قوه قضاییه نوشت. این نامه را خواندم و همان زمان خلاصه‌برداری کردم. در آن نامه ضرغامی اعلام کرد که معاونانم تحت تعقیب قرار گرفتند و بیم این می‌رود که برای آنها محکومیت پیش بیاید و در ادامه از رییس قوه قضاییه خواسته بود که دستور مساعدت بدهد تا چنین اتفاقی نیفتد. آقای ضرغامی این کار را کرد و اقدامات اصلی را دو تن از معاونان سازمان انجام دادند و مسوولیت متوجه آنها بود. ایشان در مورد واکنش خانواده محتزم استاد شجریان نسبت به عکس منتشر شده از سوی ضرغامی نیز گفت که خانواده استاد هیچ واکنش خاصی نداشتند. من با رایان و یکی دیگر از اعضای خانواده صحبت کردم. همایون شجریان هم که فعلاً ایران نیست، اما در مجموع عکس‌العمل خاصی نداشتند؛ البته خانه شجریان که ارتباطی با خانواده ندارد که واکنش نشان دادند.

او افزود: “به اعتقاد من افراد در کشور وقتی مسوولیتی دارند و شما به آنها مراجعه کنید، برخورد سنگین و سختی دارند. وقتی در آن جایگاه نیستند یک فرد عادی می‌شوند. به اعتقاد من شاید ضرغامی می‌خواسته ارادتش به آقای شجریان را نشان بدهد. آن زمان که ضرغامی در صداوسیما مسوولیت داشت و اگر کاری کرده به آن زمان باز می‌گردد. برخی به مردم فشار می‌آورند یا ظلم می‌کنند برای این که برای سازمانشان خودشیرینی کنند.  این برخوردها مختص قشر یا افراد خاصی هم نیست. بازپرس در آن زمان گفت که توافقی صورت بگیرد. از آقای شجریان هم خواست حضور پیدا کنند. من در آن جلسه پیشنهاد کردم که خواست استاد مجازات کسی نیست. او می‌گفت هدف من این است که این سازمان بفهمد باید به هنر و هنرمند و صاحب اثر احترام بگذارد نه این که مفت و مجانی آثار هنرمندان را پخش کند که قطعاً زحمات زیادی برای تولید آن کشیده شده‌ است. آن زمان پذیرفته بودند که آثار استاد را پخش نکنند، اما آقای شجریان می‌گفت من به این دلیل رضایت نمی‌دهم که این رسانه بفهمد باید از صاحب اثر اجازه بگیرد و بعد آثارش را پخش کند. من پیشنهاد کردم که این رسانه در طول ۲۴ ساعت و در بخش‌های مختلف اعلام کند که بر ما مسجل شد آثار هنری را بدون موافقت صاحب اثر نباید پخش کرد. ما این پیشنهاد را مطرح کردیم و گفتیم اگر این کار انجام شود رضایت می‌دهیم. البته مورد پذیرش واقع نشد. در نهایت، پرونده به اینجا رسید که دادگاه پذیرفت پخش آثار استاد شجریان بدون اجازه او جرم است، اما مشمول مرور زمان شده‌ بود، اما چون مدت ۵ سال از ارتکاب جرم گذشته بود مشمول مرور زمان شده بود؛ بنابراین دادگاه تبرئه نکرد بلکه قرار موقوف تعقیب صادر کرد و برای خسارت حقوقی گفت که می‌توانید دادخواست حقوقی بدهید و خسارت را دریافت کنید و آنچه را که صداوسیما قبلاً می‌گفت مبنی بر این که ما سازمان حاکمیتی هستیم و نیاز به اجازه نداریم، دادگاه رد کرد. همه هنرمندان باید بدانند که اگر آثارشان بدون اجازه پخش شد، می‌توانند شکایت کنند.

 
Email
چاپ
آخرین اخبار