به اعتلای کشورمان معتقدیم

چرا با وجود افرایش مبتلایان امیکرون در کشور، رنگ شهرها در اپلیکیشن ماسک کماکان آبی و زرد است؟

سؤال فوق اخیرا در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده. به طور خلاصه باید بگوییم از خرداد سال ۹۹ تاکنون شاخص‌های رنگ‌بندی شهرها بر اساس روند بستری بیماران کرونایی تصویب شده است. بر این اساس، وقتی روند بستری در یک شهر رو به افزایش باشد، رنگ به سمت نارنجی یا قرمز، و هر زمان روند بستری، پایدار یا کاهشی باشد رنگ شهر به سمت زرد یا آبی تغییر می‌کند.
دلیل انتخاب روند بستری به عنوان مبنای رنگ‌بندی این بود که آمار بستری نسبت به آمار مبتلایان سرپایی دقیق‌تر است. مثلاً اگر کیت تست کرونا در یک شهر کافی نباشد ممکن است افراد کمتری تست شوند و لذا آمار مبتلایان سرپایی تحت تأثیر قرار بگیرد.
با این وجود، کمیته‌ علمی کرونا و متخصصان اپیدمیولوژی از ستاد ملی کرونا درخواست کردند علاوه بر شاخص بستری، موارد ابتلای سرپایی نیز در رنگ‌بندی شهرها لحاظ شود. دلیل این درخواست، آن است که موج ابتلای سرپایی حدود دو هفته زودتر از موج ابتلای بستری رخ می‌دهد. لذا اگر افزایش مبتلایان سرپایی منجر به تغییر رنگ به نارنجی یا قرمز شود، زنگ هشدار سریع‌تر فشرده می‌شود.
این درخواست از این جهت حائز اهمیت است که اعمال مداخلات و محدودیت‌ها زمانی اثر گذار است که در ابتدای افزایش مبتلایان سرپایی اجرا شود. اگر برای اعمال محدودیت‌ها منتظر افزایش موارد بستری یا فوت بمانیم، اعمال محدودیت‌ها و حتی تعطیلی کل کشور عملاً بی‌تأثیر خواهد بود.
مثلاً هم‌ اکنون کشور از خیز پنجم خارج شده و روند بستری در اکثر نقاط کشور کاهشی یا پایدار است؛ در نتیجه، رنگ شهرها آبی یا زرد است. در حالی‌که افزایش مبتلایان سرپایی مبتلا به امیکرون نگران‌کننده است و متخصصان بهداشتی هشدار می‌دهند که رنگ آبی باعث عادی‌انگاری و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط بعضی از مردم می‌شود.
از آنجا که رنگ‌بندی شهرها با محدودیتهای اجتماعی متناسب با هر رنگ همراه است، تغییر شاخص‌های رنگ‌بندی نیازمند تصویب در ستاد ملی کرونا است. امیدواریم درخواست کمیته‌های علمی و اپیدمیولوژی هرچه زودتر به تصویب ستاد ملی کرونا برسد. در آن صورت، روند افزایشی مبتلایان سرپایی امیکرون باعث تغییر سریع‌تر در رنگ شهرها خواهد شد.

    منبع: ماسک

Email
چاپ
آخرین اخبار