به اعتلای کشورمان معتقدیم

طالبان نفس کشیدن زن را گناه می‌داند

آبتاب، طالبان بر خلاف ادعاهایش، نفس بانوان را در سینه حبس کرده است و جنس زن را گناهی برای جامعه‌اش می‌داند و شیوه‌های مورد پسند خود را حتی در زندگی خصوصی مردم افغانستان پیاده می‌کند.

به گزارش آبتاب، طالبان در جدیدترین دستورالعمل خود محدودیت‌هایی را برای سفر زنان و منحصر به همراهی مردی محرم وضع کرده است. طالبان در سه ماه اخیر که قدرت را دوباره در دست گرفتند، دستورالعمل‌های دیگری نیز در مورد تحصیل و کار زنان اعلام کرده‌اند.

هم اکنون طالبان در بیشتر ولایت‌های افغانستان دختران دانش آموز را از رفتن به مدرسه، بالاتر از کلاس ششم محروم کرده است.

در این دستورالعمل تازه که وزارت “امر به معروف و نهی از منکر” طالبان، از رانندگان وسایل نقلیه خواسته شده است که تنها زنان با حجاب اسلامی و همراه با محرم مرد را در مسیرهای طولانی‌ سوار کنند. سخنگوی این وزارت گفته است که: “به زنانی که بیش از ۴۵ مایل (۷۲ کیلومتر) سفر می‌کنند، در صورتی که یکی از اعضای نزدیک خانواده آنها همراه نباشد، نباید اجازه سواری داده شود.” با این وجود «احمد الله وثیق» ، سخنگوی طالبان مدعی است که این دستورالعمل جنبه “توصیه” دارد و “دستوری” نیست.

در دوره قبلی حکومت طالبان، زنان در داخل شهرها بدون محرم شرعی اجازه بیرون رفتن از خانه را نداشتند و در صورتیکه بدون همراه محرم در بیرون خانه دیده می شدند، توسط مامورین امر به معروف و نهی از منکر طالبان، ضرب و شتم می‌شدند.

طالبان پیشتر نقش آفرینی زنان در نمایشنامه‌های تلویزیونی را نیز ممنوع کرده بودند و در “دستور‌العمل” ۸ ماده‌ای وزارت امر به معروف دولت طالبان پخش “فیلم‌های مغایر اصول شرعی و افغانی، فیلم‌هایی‌ که سبب بد‌اخلاقی اجتماعی می‌شوند، برنامه‌های تفریحی انتقادی از شخصیت‌ها، انتشار تصاویر نیمه‌برهنه مردان، پخش اخبار از سوی زنان بی‌حجاب و تصاویر پیامبران و صحابه” را در رسانه‌های تصویری منع می‌کند.

وضعیت رقت بار مردم افغانستان بویژه زنان به نقض حقوق ابتدایی بشری آنها محدود نمی شود. معاون کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل وضعیت کودکان در افغانستان را نگران‌کننده توصیف کرده و گفته است ( که بواسطه فقر شدید) کودکان از سوی طالبان و داعش به سربازی استخدام می‌شوند.

سازمان ملل می‌گوید که: « با فرارسیدن زمستان زنان، مردان و کودکان دچار گرسنگی و فقر شدید شده‌اند و دسترسی بسیار محدود به خدمات عامه به خصوص خدمات بهداشتی دارند. به خاطر وضعیت بد اقتصادی، برخی خانواده‌ها مجبور به اقداماتی از روی ناچاری شده‌اند؛ اقداماتی از جمله مجبور شدن کودکان به کار شاقه، ازدواج کودکان به خاطر اطمینان از نفقه و زنده ماندن و حتی بنا به برخی گزارش‌ها فروش کودکان است.”

براساس آمار یونیسف، از میان بیش از چهارمیلیون کودکی که در حال حاضر از رفتن به مکتب/مدرسه محرومند، ۶۰ درصد از آن‌ها دختر هستند و به جز موارد محدود، زنان از کار در بیرون ممنوع و محدود شده‌اند. حال آنکه درنظرگیری حقوق زنان نه تنها یک اولویت حقوق بشری است، بلکه یک اولویت توسعه‌ای و اقتصادی نیز هست.

از نگرانی‌های جدی سازمان ملل یکی هم “نگران گزارش‌ها درباره کوچ اجباری و آوارگی داخلی به خصوص در مورد مردم هزاره و دیگر اقلیت‌ها نیز هستیم و حقوق اقلیت های قومی بویژه هزاره ها به طور سیستماتیک نقض می‌شود.»

ممنوعیت زنان از کار حدود یک میلیارد دلار به اقتصاد کشور افغانستان ضربه می‌زند. سازمان ملل تایید کرده است که از آبان ماه ١۴٠٠ دست کم هشت فعال مدنی و دو خبرنگار در این کشور از سوی افراد مسلح ناشناس کشته شده‌اند.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما)، ۵۹ مورد ظاهراً بازداشت‌های فراقانونی، ضرب و شتم و تهدید علیه خبرنگاران، فعالان مدنی و کارمندان کمیسیون حقوق بشر از سوی دولت دوفاکتوی فعلی (طالبان) را ثبت کرده است.

    طالبان به مانکن‌ها هم رحم نکردند

طالبان به فروشگاه‌های لباس افغانستانی اعلام کرده است که سر آدمک مانکن‌ها، خلاف اسلام است. طالبان به دکانداران در ولایت هرات دستور داده که سر مانکن ها را بیرون آورده و قطع کنند.

طالبان می‌گوید این مدل‌ها شبیه «بت» بوده و در اسلام ممنوع شده‌اند. در ابتدا به مغازه داران گفته شد که باید مانکن ها را کاملاً دور بریزند.

اما پس از شکایت‌هایی که گفتند باعث کاهش خرید و فروش لباس می‌شود، طالبان اعلام کرد که تنها سر مانکن‌ها باید قطع شود.

    ایست بازرسی طالبان برای بررسی ریش مردم

طبق ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های مجازی گروه طالبان ایست‌های بازرسی را در پایتخت افغانستان یعنی کابل مستقر کرده است.

گروه طالبان پیش تر سوار کردن زنان بی حجاب و پخش موسیقی را در خودرو ممنوع اعلام کرده بود. در این ویدیوها همچنین نشان داده می‌شود که اعضای ایست بازرسی طالبان به افرادی که ریش خود را کوتاه کرده‌اند تذکر می‌دهند.

Email
چاپ
آخرین اخبار