به اعتلای کشورمان معتقدیم

مصرف نیترات و اوره در محصولات کشاورزی ایران زیاد است!

افشاگری درباره علت بازگشت محصولات صادراتی؛ میزان «سرب» در پیازهای کاشته شده در جنوب تهران، ۸ برابر استاندارد جهانی است. محمد درویش، کنشگر محیط زیست و پژوهشگر گفته: “میزان( سرب) در پیازهای که در جنوب تهران کاشته می‌شود بیش از ۸ برابر استاندارد جهانی است و عملاً اعلام کردن ما نمی‌توانیم این آمارها را اعلام کنیم و همان زمان من بخشی از آن‌ مطالب را منتشر کردم با من برخورد شد که چرا شما آمارهای محرمانه را منتشر می‌کنید در صورتی که سوال اصلی این است که چرا مواد غذایی آلوده در اختیار مردم قرار میگیرد.”

استفاده بیش از اندازه آفت کش ها، هورمون ها و استفاده غیر اصولی از کودها موجب بازگشت محصولات صادر شده کشاورزی ایران به دیگر کشورها شده است. سؤال اینجاست که نوع استفاده سموم و کودها در ایران چه تفاوتی با همسایگان دارد؟!

او در پاسخ به این سؤال که چرا محصولات کشاورزی صادر شده با عنوان «غیر استاندارد بودن» از کشورهای روسیه، پاکستان، هند، ترکمنستان و تاجیکستان بازگشت داده شده چیست و اینکه گفته شده استفاده از سموم کشاورزی در ایران غیر استاندارد است. چقدر صحت دارد گفت؛ اغلب سموم، کودها و آفت کش ها به دلیل اینکه توسط نهادهای مربوط تایید می شود دارای استاندارد است. اما میزان استفاده‌ سموم، کودها و آفت کش در محصولات کشاورزی ایران بیشتر از حد استاندارد است. سالهاست سمومی که سازمان بهداشت جهانی استفاده آنها را در محصولات خوراکی ممنوع کرده، استفاده نمی شود اما میزان مصرف (نیترات و کود اوره) در ایران فراتر از حد استاندارد است. کشاورزان به دلیل عدم آموزش کافی و اینکه می‌خواهند محصولات بسیاری داشته باشند بیش از استاندارد از انواع کود و… را استفاده می‌کنند.

دلیل دیگر اینکه مسئولان امر می‌گویند، کشاورزی نمونه است که در هر هکتار تولید بیشتری داشته باشد و اما اینکه این افزایش تولید به چه قیمتی است اصلاً برای آنها ملاک نیست و بابت این موضوع جایزه به این‌کشاورز تعلق میگیرد و مثلاً ماشین پراید می‌دهند در حالی که بهتر است این کشاورز را برای دوره های آموزشی جدی کشاورزی بفرستند تا آموزش صحیحی در خصوص استفاده از کود و سم به او بدهند. و دانش این کشاورز افزایش پیدا کند. شرایط فعلی ‌ما قطعی روابط بین المللی باعث شده تا کشاورزی مدرن و صحیحی داشته باشیم.

دلیل دیگر استفاده از آب پسماندها است که بیشتر در کلان شهرها مانند شیراز، جنوب تهران، اصفهان و مشهد استفاه می‌شود. در یک جلسه‌ی که در سازمان تات حضور داشتم، مربوط به یک دهه پیش، در آن جلسه اعلام شد میزان ( سرب) در پیازهای که در جنوب تهران کاشته می‌شود بیش از ۸ برابر استاندارد جهانی است و عملاً اعلام کردن ما نمی‌توانیم این آمارها را اعلام کنیم و همان زمان من بخشی از آن‌ مطالب را منتشر کردم با من برخورد شد که چرا شما آمارهای محرمانه را منتشر می‌کنید در صورتی که سؤال اصلی این است که چرا مواد غذایی آلوده در اختیار مردم قرار میگیرد. رویه‌ی غالب در حکومت این است که به جای اینکه مشکل را حل کنیم صورت مسئله را پاک می‌کنیم. اگر شخصی گزارش تخلف بدهد با او برخورد می‌کنیم به جای اینکه ریشه تخلف را پیدا کرده و از بین‌ ببریم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا محصولاتی که از کشورهای دیگر باز گردانده شده ‌اند در بازارهای ایران به فروش می‌رسند آیا برای جان مردم ایران خطرناک‌ نیست و سرطان‌ زا نیست؟ می‌گوید: آمارهای که وزارت بهداشت و درمان در حال انتشار آن است آشکارا نشان دهنده‌ی آن است که هزینه ها و مصرف دارو در ایران در حال افزایش است وزارت بهداشت می‌گوید؛《تقریبا ۹ دهم بودجه ی بهداشت به جای اینکه صرف پیشگیری شود صرف درمان می‌شود. 》

Email
چاپ
آخرین اخبار