دسترسی زنان کارآفرین به بازارهای مجازی

     یادداشتی از طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی، نماینده‌ی مردم تهران در دوره‌ی دهم مجلس شورای اسلامی و مشاور معاون امور زنان و خانواده‌ی ریاست‌جمهوری دولت دوازدهم

 

   طی یک‌سال دوره‌ مشاورتم در معاونت امور زنان و خانواده‌ ریاست‌ جمهوری و پس از اتمام دوره‌ نمایندگی مجلس، به همراهی مجموعه‌ معاونت، در جهت پیشبرد پروژه‌های علمی و عملیِ دسترسی زنان کارآفرین به بازارهای مجازی گام برداشتیم و اکنون این مسئولیت نیز پایان رسید. این مسئولیت، مصادف شد با بحران کرونا و از دست‌ رفتن بازارهای واقعی و محدودیت در دسترسیِ فروش محصولات زنان کارآفرین و سرپرست خانوار، بنابراین ابتدایی‌ترین گام ما در مواجهه با سیل ورود زنان به بازارهای مجازی، تلاش برای افزایش دسترسی مصرف‌ کننده به این محصولات و تسهیل حضور قانونی زنان در فضاهای مجازی برای فروش محصولات بود. به این منظور، دوره‌های آموزشی متعددی برای زنان کارآفرین حتی در روستاها و نقاط دور از دسترس کشور برگزار کردیم. در این دوره‌ ها، صرفاً به آموزش بسنده نشد و با مذاکره با معاونت علم و فناوری و همکاری با چندین مؤسسه‌ استارت‌ اپ و انعقاد قرارداد با مؤسسات تسهیل‌گری، قدم‌های اولیه‌ مهمی برای اتصال این زنان به حلقه‌ هایی برداشتیم که در فروش و عرضه‌ محصولات آنان، مؤثر باشد. همچنان با ایجاد ارتباط هدفمند با مؤسسات تسهیل‌گری، ان‌ جی‌ اوها و اتصال این بخش از زنان به بازارهای فروش اینترنتی و مجازی، در اکثر موارد شاهد افزایش فروش و کوتاه‌ کردن فاصله‌ متقاضی و عرضه‌ کننده و کاهش هزینه‌ های عرضه بودیم. هرچند نمی‌دانیم سیاست دولت بعدی در جهت توانمندسازی زنان دقیقاً چه خواهد بود و مجلس یازدهم چه سیاستی در خصوص تسهیل در فضای مجازی برای این زنان ایجاد خواهد کرد، اما مطمئن هستیم این ارتباطات ایجاد شده، قطع نخواهد شد و مسیری که پیموده شده، قابل بازگشت به دوران پیش از خود نیست. تک‌ نگاشت‌های حاضر به‌ طور تفصیلی و دقیق، از روند شروع کار و پیوند بین دستگاه‌ ها و تفاهم‌ نامه‌ ها با دستگاه‌ های مختلف صحبت کرده است و همچنین به‌ طور شفاف، به قراردادهایی که بسته‌ شده اشاره کرده‌ ایم و گزارش کاملی از سیر اقدامات و نتایج در این زمینه تشریح شده است.

     توجه: مطلب مندرج صرفاً دیدگاه نویسنده است و رسانه آبتاب در قبال آن هیچ موضعی ندارد.