به اعتلای کشورمان معتقدیم

تأمین آب شرب پایدار شهر کرمان از دره مورگن

    نویسنده: مهندس حسن اشرف گنجوئی – کارشناس رسمی و محقق تأمین آب

 

 بی­ تفاوتی­ های مستمر طولانی مدت تأمین آب شرب پایدار شهر کرمان مسبب ایجاد معضلات و مشکلاتی شده غیر منتظره! آنها که از توانائی ارزیابی، بررسی و طراحی، برنامه­ های ریشه دار برخوردار نبوده اند، با انجام هزینه های فوق العاده سنگینی، مسیرهایی را طی نموده ­اند که مبتنی بر مطالعه دقیق و شناخت از شهر کرمان نبوده است. آنها کسانی هستند که حتی امروزه حاضر به اعتراف هم نیستند، با تبلیغات گسترده سعی در پیشبرد همان ذهنیت­ هایی را دارند که در آزمون و خطاهای بیشمار جواب منفی داده ­اند. سال ۱۳۵۰ همه کشاورزان و مردم دلسوز و  نوع دوست روستای حسین آباد، وقتی ­که شهر کرمان را با کمبود آب شرب مواجه دیدند، هم صدا و همراه، بی  نظیرترین قنوات را به نام قنوات مورگن از دره مورگن فاصله ۲۵ کیلومتری شهر کرمان را تقدیم آب و فاضلاب نمودند. آنها بر این باور بودند که آب قنواتی­ که در سطح گسترده­ای کشاورزی آنها را تأمین می­کرده،  با واگذار شدن به سیستم دولتی، مراتب بهره ­برداری از قنوات روز به روز شکیل ­تر و زیباتر می­ گردد. برای توسعه و بهره ­برداری بیشتر آب از قنوات متناسب با پیشرفت علم و دانش هر روز قدم بهتری برداشته خواهد شد. بی­ خبر از آنکه امروز بعد از قریب چهل و هشت سال، منطقه مورگن یعنی حوزه زهکام یا تأمین زه قنوات مورگن به کثیف ­ترین و ناهنجارترین مکان تبدیل می­گردد، یعنی تنها کسانی ­که بی خبرند و هیچگونه اطلاعی از چگونگی مسائل شکل گرفته ندارند، از آب به عنوان آب شرب استفاده می­ نمایند؛ در مقابل همه آنهایی­ که از محل بازدید دارند، و مسائل را به صورت ریشه­ ای تجربه و تحلیل نموده ­اند؛ سراپا نسبت به سلامتی مردم نگران هستند. گزارشات متعددی در این خصوص تنظیم نمودم که از سوی رسانه­ ها چاپ و منتشر گردیده است. پیشنهادات بررسی شده برای رونق بخشیدن به دره مورگن و تأمین آب شرب بیشتر به شرح ذیل می­باشد.

۱- دعوت رسمی از تمامی کسانی­ که ادعای مالکیت از زمین­های حوزه تران قنوات مورگن را دارند و براین ادعا اقدام به باغکاری و اضافه نمودن هر ساله ده­ ها تن کود حیوانی می­نمایند، نیز اقدام به راه­ سازی و سرویس­های بهداشتی نموده­اند؛ در دفتر کار امام جمعه محترم کرمان و توجیه نمودن آنها نسبت به تأثیر عصاره­ های کودهای حیوانی و سرویس­های بهداشتی بر زه آبهایی­ که پس از ورود به کوره قنوات توسط لوله به کرمان منتقل می­ گردد. لازم به یادآوری است که این مدعیان زمین و آب حتی حسین آبادی یعنی کسانی­ که آب واگذار نموده­ اند، نیستند.

۲-  برنامه­ ریزی برای تحریم و قطع کود­دهی و چاره اندیشی برای سرویس­ های بهداشتی راه اندازی شده.

۳- شناسایی تمامی چاه­ های میل ه­ای قنوات که در حال حاضر محو و ناپدید شده ­اند.

۴- رفع گرفتگی­ ها و یا موانعی که بر سر راه کوره هر قنات از مادر چاه تا مظهر قنات وجود دارد.

۵- برنامه ­ریزی برای به روز نمودن کلیه قنوات و توسعه آنها، احداث دستک های جانبی و جذب و هدایت کلیه زه آبهای منطقه به کوره قنوات.

۶- فراهم نمودن مقدمات راه اندازی قنات کوه در جهت تأمین آب بیشتر برای آب شرب شهر کرمان.

۷- خریداری چشمه سارهای منطقه از کسانی­ که اسناد مالکیت آنها صد در صد مستند می ­باشد.

۸- کنترل اسناد و مدارک همه کسانی­ که مدعی مالکیت بر روی بخش تران قنوات را دارند.

۹- برنامه­ ریزی تدریجی برای خرید املاک کسانی­ که مالکیت آنها قطعی می­ باشد و یا انتقال آنها به یکی از موتور پمپ ­های موجود در دشت شرکت آب و فاضلاب شهری کرمان.

Email
چاپ
آخرین اخبار