به اعتلای کشورمان معتقدیم

انحراف جنسی یا پارافیلیا چیست؟

       نویسنده: دکتر مهری نجات، متخصص اعصاب و روان، پژوهشگر حوزه آسیب های اجتماعی و مدرس دانشگاه تهران

        انحراف جنسی یا پارافیلیا چیست؟ این سؤال یکی از سؤالات رایج و نگران کننده در مورد تشخیص، علت و درمان انحراف جنسی است. طبق تعریف وقتی تشخیص انحراف جنسی را برای فردی می گذارند که فرد به مدت شش ماه تمایل جنسی به اشیاء، مردگان، حیوانات، اندام های بدن، کودکان، مواد دفع شده از بدن و یا روشهای خطرناک و صدمه زننده به خود یا دیگران داشته باشد و در صورتی که تحریک و ارضاء شوند، این رابطه شکل می گیرد. موارد دیگر، مثلا فرد از تماشای رابطه جنسی دیگران یا نمایش دادن اندام تناسلی خود یا مالیدن خود و دیگران دچار ارضاء می شود. حتی مواردی از تمایل جنسی به ماشین، بادکنک و عروسک نیز مشاهده شده است. در اغلب موارد این تمایلات باعث آسیب به فرد و دیگران می شود و حتما فرد نیاز به درمان و آموزش دارد. در مورد علت این اختلال جنسی هنوز به مستندات قطعی نرسیده اند و انواع علل ژنتیکی، تروما، آسیب ها و مسائل مختلف را بیان کرده اند. در تشخیص و درمان این اختلال چند نکته مهم است. باید بدانید که این اختلال دارای دسته بندی و درجه بندی است.
دسته اول، کسانی که به یک شیء یا رفتار خاصی علاقه دارند، ولی راه اصلی تحریک و ارضاء آنها از راه ارتباط جنسی با جنس مخالف و اندام جنسی است. در مورد این افراد کار خاصی لازم نیست.
         دسته دوم، کسانی که علاقه آنها به این رفتارها و موارد بیشتر است، ولی تا حد کمی به رابطه جنسی نرمال هم علاقمند هستند. در مورد این افراد درمان امکان پذیر است.
        دسته سوم، کسانی هستند که تنها راه ارضاء و تحریک آنها از طریق موارد ذکر شده می باشد. این افراد قادر به ارتباط جنسی با جنس مخالف از طریق رابطه جنسی نیستند. درمان اینها بسیار سخت است.
      نکته بسیار مهم در مورد این اختلال جرم ها و مسائل اجتماعی و قانونی مرتبط با آنهاست. همچنین، ابتلای آنها به بیماری های مختلف از قبیل: افسردگی، وسواس، اضطراب، مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی می باشد. اکثرا دچار اعتیاد جنسی شدید می باشند و شاید خود تمایل جنسی آنها به اندازه بیماری ها و رفتارهای همراه با آن اختلال خطرناک نباشد. حال این پرسش مطرح است که چه کاری باید کرد؟ در مراحل اولیه تشخیص و شک به این اختلال، حتی از همان دوران نوجوانی؛ هرچه سریعتر به متخصص سکس تراپیست مراجعه شود و فرد تحت آموزش و درمان قرار گیرد. به هیچ عنوان نباید از مواد مخدر و مشروبات الکلی استفاده شود. از دیدن فیلم های پورن و سایتهای جنسی مرتبط پرهیز شود و وارد هیچ گروه پارافیلیا نشوند. بیمار تحت درمان بیزار تراپی، دارویی و روان درمانی در مراکز تخصصی سکس تراپی قرار گیرند.

Email
چاپ
آخرین اخبار