آلودگی هوا و راهکارهای مقابله با آن

    نویسنده: دکتر بیتا شهرامی- دستیار تخصصی داروسازی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

       آلودگی هوا به یک مشکل جهانی تهدید کننده سلامت بشر تبدیل شده که زندگی و سلامت میلیون ها انسان در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده است. براساس آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) سالانه حدود ٢/۴ میلیون نفر در دنیا به دلیل عوارض حاصل از آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. اثرات آلودگی هوا بر روی سلامت انسان شامل طیف وسیعی است که از میان آنها می توان به افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی، بیماری های تنفسی، دیابت، اختلالات اعصاب و روان، التهابات چشم و پوست، اختلالات جنینی، سرطان و افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری های مزمن اشاره کرد. علاوه بر راهکارهای اصلی مقابله با آلودگی هوا نظیر: سیاست گذاری های صحیح شهری و کنترل منابع آلودگی، راهکارهای فردی نیز برای مقابله با اثرات مخرب آلودگی هوا توصیه می شوند که توجه به آنها بخصوص برای افراد با بیماری مزمن قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان حائز اهمیت است. شماری از این راهکارها عبارتند از:

    ۱-  کاهش در معرض قرار گرفتن در فضای بیرون در روزهای آلوده

    ۲- ماندن در منزل و کاهش نفوذ هوا به داخل منزل از طریق درب و پنجره ها

    ۳- استفاده از دستگاههای تهویه هوا در منزل و محیط کار

    ۴- محدود کردن فعالیت فیزیکی به خصوص در بیرون از منزل

    ۵- خودداری از استعمال دخانیات

       در اینجا تغذیه هم می تواند در پیشگیری از اثرات مخرب هوای آلوده نقش داشته باشد. بر اساس نتایج حاصل از مطالعات، تغذیه سالم و غنی از ویتامین ب، ویتامین سی، ویتامین ای، ویتامین دی و امگا٣ (در غذاهای دریایی) موجب تعدیل عوارض حاصل از آلودگی هوا می شوند و از پیشرفت بیماری های مزمن چون بیماری های قلبی ریوی پیشگیری می کند. مصرف داروهای گیاهی مانند: عرق پونه، عرق شوید، سوپ جو، شلغم، لیمو و نارنج، سرکه، گلاب و سیر راهکارهای دیگری است که هنوز در منابع معتبر علمی تأیید نشده اند و به استناد مقالات و مطالعات علمی اثبات نشده اند.