به اعتلای کشورمان معتقدیم

زندگینامه جین آستین

     مترجم: ماندانا قدیانی

      جین آستین رمان نویس انگلیسی بود که موضوع داستان های عاشقانه او به شرح حال زندگی طبقه متوسط و زمین داران قرن هجدهم و نوزدهم انگلستان می پرداخت و اکثر شخصیت های اصلی و قهرمان داستان های او زنان بودند. همین باعث گشت که به عنوان یکی از نویسندگان آثار پرخواننده مقامی را در ادبیات انگلیسی به دست آورد که شکسپیر در درام داشت. واقع گرایی، گوشه کنایه ها و نقدهای اجتماعی او در میان محققین و منتقدین اهمیت تاریخی پیدا کرده و او را به جایگاهی رفیع رساندند. برخی منتقدین آثارش او را واقع گرا و بعضی احساس گرا دانسته اند. آثار آستین به نقد و انتقاد رمان های احساسی نیمه دوم قرن هجدهم می پردازد و بخشی از انتقال واقع گرائی در قرن نوزدهم هستند. داستان های او معمولاً با شمه ای از طنز بر وابستگی زندگی زنان به امر ازدواج می پردازد و دختران در رمان های این نویسنده انگلیسی بزرگ برای رسیدن به موقعیت اقتصادی و اجتماعی ایمن درصدد ازدواجی موفق هستند. کتاب های او در زمان زندگی اش، شهرت مختصری نصیبش کرد، اما انتشار “خاطرات جین آستین” کتاب برادرزاده ی جین درباره ی او در سال ۱۸۶۹، این نویسنده ی بزرگ به مخاطبان بیشتری معرفی شد و تا دهه ی ۱۹۴۰ او در جوامع دانشگاهی و ادبی به عنوان یکی از بزرگترین رمان نویسان کشور خود شناخته شد.

      نیمه دوم قرن بیستم شاهد گسترش دانش و تبحر آستین و ظهور فرهنگ طرفدار جینی بود. فیلم های زیادی راجع به آثار جین آستین ساخته شدند که معروف ترین آنها غرور و تعصب است که بار اول در سال ۱۹۴۰ ساخته شد و بار آخر هم سال ۲۰۰۵ در هالیوود با بازی درخشان کایرا نایتلی (در نقش الیزابت) و ماتیو مک فادن (در نقش آقای دارسی) به نمایش در آمد و با استقبال فراوانی روبرو شد. هر سال جشنواره ای با نام جشنواره «جین آستین» در شهر باث برگزار می شود که زمانی آن شهر محل اقامت آستین بود.

     جین آستین در  ۱۶ دسامبر ۱۷۷۵ در همپشایر، استیونتون متولد شد و در ۱۸ جولای ۱۸۱۷ در اثر بیماری صفرا و مرض روماتیسم از دنیا رفت. او در کلیسای جامع وینچستر به خاک سپرده شد. جین با خواهرش کاساندرا که از او بزرگتر و زیباتر، اما غمگین بود رابطه صمیمانه ای داشت و تا آخر عمرش با خواهر مجرد خود زندگی کرد (این دو خواهر هرگز ازدواج نکردند). خانواده آستین از لحاظ مالی در حد متوسطی قرار داشتند برای همین وقتی جین و کاساندرا سال ۱۷۸۵ به مدرسه شبانه روزی رفتند دسامبر سال بعد یعنی ۱۷۸۶ به خانه بازگشتند، زیرا نتوانستند از عهده مخارج تحصیل در آنجا بربیایند؛ بنابراین وی نزد پدر و برادران بزرگترش جیمز و هنری با مطالعه بیش از حد کتاب در منزل تحصیل کرد. جین برای پیشرفت در حرفه نویسندگی به حمایت خانواده اش نیاز داشت، اما آنها مخالف این کار او بودند؛ ولی او پنهانی به کار خود ادامه می داد. جین اولین رمان بلند خود را تحت عنوان الینور و ماریان نوشت و هنگامی که آن اثر در سال ۱۸۱۱ چاپ شد، نام آن به عقل و احساس یا همان حس و حساسیت تغییر داده شد. او دومین رمان بلند خود را در سال ۱۷۹۷ زمانی که تنها ۲۱ سال سن داشت تحت عنوان اولین خیال ها (تصورات نخستین) نوشت که بعدها نام آن غرور و تعصب شد. اواسط ۱۷۹۸ بعد از بازنویسی رمان الینور و ماریان شروع به نوشتن سومین رمان بلند خود با عنوان سوزان – که بعدها کلیسای نورث انگر(کاترین) شد – نمود. چهارمین رمان بلند او با نام منسفیلد پارک که مه ۱۸۱۴ چاپ گردید، مورد بی توجهی منتقدین ادبی قرار گرفت؛ اما به موفقیت بسیار بزرگی دست یافت. تمام نسخه های آن ظرف شش ماه به فروش رفت و درآمد آستین از این رمان بسیار بیشتر از دیگر رمان هایش شد. پنجمین رمان بلندش را تحت عنوان اِما را تقدیم به جرج چهارم (جرج آگوستوس فردریک) کرد. سال ۱۸۱۶ بعد از چاپ کتاب اِما شروع به نوشتن رمان جدیدی به نام خانواده الیوت کرد که هنگام چاپ نام وسوسه بر آن گذاشته شد. جین آستین با انتشار کتاب هایش اعتبار یک نویسنده شناخته شده را به دست آورد. او دو رمان دیگر بنام های نورث انگر ابی و وسوسه  را هم نوشت که هر دو پس از مرگ وی در ۱۸۱۸ با تلاش خواهر و برادرش  کاساندرا و هری آستین و همکاری موری به چاپ رسیدند. وی کار نگارش اثری دیگر تحت عنوان “ساندیتون” را نیز آغاز کرده بود که متأسفانه عمرش به اتمام آن کفاف نداد. 

Email
چاپ
آخرین اخبار