تاریخ انتشار :

اهمیت تغذیه در کودکان

     نویسنده: دکتر فاطمه رجبی پور-پژوهشگر و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران

        کودکان اگر به توانمندی های ذهنی خود نرسند، فردا دیر است. تمام پدران و مادران باید مراقب  تغذیه در کودکانشان باشند و بهترین غذاهایی را که می توانند بدست آورند، به آنها بدهند. اختلال رشد جسمی و تکامل مغزی، کاهش بهره هوشی، کاهش قدرت یادگیری، افت تحصیلی، افزایش موارد ابتلا به بیماری ها و پوکی استخوان نهایتا با کاهش توانمندی های ذهنی و جسمی همراه است.

      نکاتی که بایست در ارتباط با تغذیه صحیح کودک دانست!

  1. مهمترین وعده غذایی کودک، صبحانه است.
  2. ساعت شام، در ساعت های آخر روز و قبل از شام خانواده می باشد.
  3. در حین غذا خوردن ، اجازه دهید کودک از جا بلند شود و پس از بازی به غذا خوردن ادامه دهد.
  4. بهتر است مکان غذا خوردن معین باشد و ظرف غذای کودک جدا باشد تا مقدار غذای مصرف شده معلوم شود.
  5. کودک را مجبور به غذا خوردن نکنید.
  6. به کودک اجازه دهیم تا خوردن غذا را خودش تجربه کند.
  7. هرگز جلوی کودک به دیگران نگوئیم که مثلاً فلان غذا را دوست ندارد، این گفتار موجب می شود که کودک نخوردن آن غذا را به عنوان رفتار تثبیت شده خود بپذیرد و از آن به صورت ابزاری برای جلب توجه دیگران استفاده کند.
  8. حداقل ۵ وعده غذا در روز به کودک داده شود.
  9. کمبود ریز مغذی ها به ویژه ید، آهن، کلسیم، روی و ویتامینA ، D، ۶ Bمنجر به کم وزنی، لاغری و کوتاه قدی در کودکان زیر ۶ سال می گردد.
  10. با دادن غذاهای سازنده و غذاهای محافظ مانند: شیر، تخم مرغ، ماهی، لوبیا، سبزی ها به کودکانتان، از سوء تغذیه پیشگیری و آنرا درمان کنید.
  11. هنگام بیماری یک وعده غذای اضافی به کودک داده شود و کمی روغن به غذای او اضافه گردد.
  12. پیشگیری از عفونت های مکرر و در صورت ابتلا و درمان سریع بیماری کودک، بسیار اهمیت دارد.هر کودک معمولا چند بار در سال به عفونت حاد تنفسی مبتلا می شود که منجر به بی اشتهایی در کودک می شود، یکی از مهمترین دلائل اشکال در رشد کودکان همین دوره های گرسنگی است.