به اعتلای کشورمان معتقدیم

پرونوگرافی چیست و اثرات آن بر روابط زناشوئی چیست؟

 نویسنده:  دکتر مهری نجات-پژوهشگر و مدرس دانشگاه تهران

 

    لغت     پرونوگرافی ریشه یونانی دارد و از ترکیب دو واژه «پورن» به معنای هرزه و واژه «گرافی» به معنای نگارش به وجود آمده است. پرونوگرافی، تجسم و نمایش بی پرده از رفتار جنسی با هدف ایجاد هیجان، تحریک یا ارضای جنسی است که در قالب های مختلف از جمله: «کتاب»، «عکس»، «مجسمه»، «مجله» و «فیلم» ارائه می شوند.

     آمارها نشان می دهند که پنجاه درصد کاربران اینترنت به طور مرتب پورن تماشا می کنند. در تمدن های باستانی، بیشتر آشکارا به توصیف برهنگی پرداخته می شده است و حتی در نقاشی های دیواری در شهر «بمبئی» افرادی در حال انجام عمل جنسی به تصویر کشیده شده اند. بسیاری از مردان و تعدادی از زنان پرونوگرافی را دوست دارند و متأسفانه افرادی با دیدن این قبیل فیلم ها خود ارضائی می کنند.

    ولی سؤال مهم این است که بازیگران این فیلم ها چه کسانی هستند و آیا یک رابطه طبیعی زناشوئی باید مانند فیلم های پورنو باشد؟

     باید پاسخ داد که در هر رابطه جنسی مطلوب، در ابتدا نیاز به یک رابطه عاشقانه لذت بخش است و بعد از برقراری رابطه عاطفی، رابطه جنسی صورت می گیرد. بازیگران این فیلم ها به منظور تحریک بیننده در برابر دوربین این اعمال را انجام می دهند و این اعمال تحت فرمان کارگردان و زیر نور فیلمبرداری و دوربین های متعدد انجام می پذیرد. بازیگران بدون هیچ رابطه عاطفی، به راحتی و بدون شرمندگی و به عنوان یک حرفه تحت تأثیر داروها و آموزش های مختلف تنها جهت تحریک بیننده نقش بازی می کنند.

    تحقیقات نشان داده اند در افرادی که بیش از حد این گونه فیلم ها را تماشا می کنند، اثرات زیانباری بر عملکرد یادگیری و حافظه آنها به جای مانده است. تماشای این فیلم ها سبب اعتیاد جنسی شده که خود باعث مشکلات زیادی برای آنها خواهد شد.

     بسیاری از زوج ها نا آگاهانه به دلیل اختلالات جنسی مثل: «کاهش میل جنسی» یا «انزال زود رس» وغیره به تماشای این فیلم ها روی آورده و عده ای نیز برای داشتن یک رابطه جنسی ایده آل تماشای این فیلم ها را انتخاب کرده اند. باید بدانید که تماشای این فیلم ها به جز ایجاد اختلالات جنسی بیشتر و حتی ایجاد اعتیاد جنسی در زوجین، مشکل دیگری را حل نمی کند و به جای رابطه عاطفی نرمال، رابطه ای ویرانگر جایگزین خواهد شد. از آنجائیکه اختلالات جنسی علل مختلفی دارند، با رفع آن علل و مراجعه به متخصص و آموزش در این رابطه؛ مشکل مرتفع خواهد شد.

Email
چاپ
آخرین اخبار